Белоградчик – хижа „Планиница“ – с. Фалковец (и обратно)

Тази пролет, освен че публикувах един лек маршрут от Белоградчик до с. Фалковец, който минава покрай няколко основни забележителности в района, имах възможност да покарам отново там и да опиша този по-труден, но и по-интересен от гл.т. на каране за напреднали колоездачи маршрут между същите две точки. Всъщност между двете карания няма почти нищо общо, освен споменатите в имената им населени места. Може обаче да се каже, че при настоящия маршрут можете да погледнете отвисоко местата, през които минава другия, по-лекия. 🙂

View Larger Map

Картата е базирана върху OFRM Geotrade . Кликнете върху нея, за да я отворите в по-голям размер.

Изходна точка: гр. Белоградчик, къща за гости „Мадона“
Денивелация (изкачване): 1050 м
Ниво на техническа трудност: средно (R1, R2, R3, T3)
Физическо натоварване: средно, КФН=7
Продължителност: 5-8 часа с по-бавно темпо, почивки и разглеждане на забележителностите
Вода: 2 л, на 2-3 места има чешми
Храна: За цял ден, но може да предвидите и обяд в хан „Мадона“ (с.Фалковец)

GPS следи във формати gdb (за Garmin) и gpx (универсален): gpstrack-2014_belogradchik-planinitsa-falkovets.zip
GPS файл с нарязани до 500 т. следи за стари приемници Garmin

Описание на маршрута в PDF: gpstrack-2014_belogradchik-planinitsa-falkovets.pdf

Изтеглете zip файла и го разархивирайте. След това използвайте файла, който е подходящ за вашия уред.

Учудващо е колко уморителен може да е един маршрут с дължина под 30 км, когато включва стръмни изкачвания с немалка височина. Това определение приляга особено точно на второто изкачване, което може направо да ви изстиска, така че докато се размотавате в първата част на маршрута, снимайки забележителните гледки от една или друга скала, радвайки се на дивото спокойствие в гората между хижа „Планиница“ и с. Фалковец, а също и докато отмаряте в следобедна полудрямка в двора на хан „Мадона“, не забравяйте да си оставите достатъчно време (поне 2 часа, а още по-добре три!) светлина, за да завършите карането по светло. Иначе ще трябва по най-хубавите пътеки да карате на фарове. 😉

Та така, макар и не много дълъг, маршрутът си е сериозен и може да ни поизпоти. Първото изкачване всъщност е лесно – или може би не е лесно, но човек почти не го усеща, вдишвайки свежия горски въздух по асфалтовия път към телевизионната кула. Макар този път да е стръмен на доста места, той все пак е автомобилен и не стига до крайности. След него ни очакват дивите места – първо една „тайна“ пътечка, за която ще трябва да следим внимателно GPS-а, после една по-ясна пътека, която ще трябва да изкачим (засега), придвижвайки се до изоставената хижа „Планиница“. Оттам трябва отново да следим внимателно GPS-а и табелите с червена маркировка към с. Яньовец и с.Фалковец, защото на места някогашният черен път, превръщащ се в пътека, почти се губи. Погледът ни също може да се изгуби в безкрайните панорами, които се откриват от някои места. Отбиването в хан „Мадона“ определено си заслужава, особено ако сме огладнели, а енергия тепърва ще ни трябва, защото предстои второто, по-голямо изкачване. То е и доста стръмно на места, така че вероятно ще се наложи дори да бутаме, ако не усещаме достатъчно сила в краката. Спускането от хижа „Планиница“ е по основната пътека, в чиято горна част се изкачихме по-рано, като при чешмата Хайдушко кладенче имаме и допълнителна опция за втора пътека вляво – по време на нашето каране тя още беше във фаза „проект“, но вече се работи по нея и скоро сигурно ще е готова за каране. В крайна сметка приключваме отново в Белоградчик, като за разнообразие продължаваме между разни кошари над града, за да удължим максимално карането по пресечен терен, преди да се спуснем стръмно към къщата за гости „Мадона“.

Ползването на GPS е силно препоръчително, защото едната свързваща пътека не е маркирана и е доста скрита.

Разказ и снимки от карането можете да прочетете в тази статия: http://www.mtb-bg.com/index.php/trails/travel/2784-travel081-belogradchik-april-2014

Допълнителни снимки можете да разгледате в тази галерия: http://www.mtb-bg.com/index.php/gallery/photos/belogradchik-april-2014

*Маршрутът може да се направи и с начална точка хан „Мадона“, ако сте отседнали в него.

01 – От къща за гости „Мадона“ тръгваме нагоре по улицата в посока стадиона.
02 – Излизаме на по-главна улица при стадиона – наляво и нагоре по нея.
03 – Улицата се разделя – продължаваме наляво и нагоре към ТВ кулата.
04 – Вдясно се отбива черен път. Ако желаете да погледнете града от ръба на една скала, разходете се по него до ограден горски дом (т.05) – има начин да се влезе покрай охранителната барака на входа и да се отиде до скалата.
06 – 4.2 км. Достигаме телевизионната кула. Тук трябва да обърнем наобратно.
07 – На 200 м по пътя преди кулата се отбива черен път. Когато се спускаме, той се пада наляво. Отбиваме се по него.
08 – Буквално на 30-40 м след отбиването по черния път трябва да се шмугнем в почти невидима пътечка надясно в рядката гора. По нея излизаме до поредната скална издатина, от която можем да хвърлим поглед към околността. При нея пътеката свива наляво и продължава да върви със зиг-заци надолу по склона, има и 1-2 изкачвания. За тази пътека е много важно да имате GPS, иначе може напълно да я изгубите на някои места.
09 – 6.0 км. Излизаме на по-голяма и ясна пътека при чешмата Хайдушко кладенче. Тук ни чака стръмно изкачване (бутане) по нея нагоре, след което става караема.
10 – 7.5 км. Излизаме на открито билно място, където има почти срутен (в момента) заслон с изглед към околността. След заслона се включваме в черен път и караме по него надясно, минавайки покрай хижа „Планиница“ (вляво от пътя, може и да я пропуснем, ако не внимаваме).
11 – 8.0 км. Черният път, който е доста занемарен, се разделя на две. Има и веломаркировка с табели. Нашият маршрут е наляво към с. Фалковец и с. Яньовец. Червена маркировка. Спускането е дълго и разнообразно. В началото е черен път, който на места изцяло се губи в растителността. Надолу коловозите му стават по-ясно изразени, а в последната си част преди с. Яньовец пътят е предимно открит, ясен и доста бърз.
12 – 12.6 км. Достигаме първите къщи на с. Яньовец. Към него продължава основният черен път, а ние свиваме вдясно по друг, който се спуска от селото пряко към шосето за Белоградчик и излиза на него в близост до хан „Мадона“.
13 – хан „Мадона“ – чудесно място за почивка, хапване и нощувка (ако сте за повече дни в района).
14 – От хан „Мадона“ продължаваме по асфалтовия междуселски път към с. Яньовец и с. Върбовчец.
15 – Вляво се отбива пътя към с. Яньовец, ние караме направо към с. Върбовчец.
16 – 17.6 км. Влизаме в с. Върбовчец. Напускаме главната му улица, за да минем по-напряко и по-високо.
17 – Отново сме на главната улица и продължаваме наляво към с. Орешец.
18 – 20.6 км. Малко преди с. Орешец трябва да се отбием наляво почти в обратна посока по черен път, който започва да се изкачва покрай обработваемите земи и постепенно навлиза в храстовидния и горски пояс на карстовата планина. Наклонът е постоянен и никак не е лек – над 10%. Иначе пътят е здрав и хубав.
19 – Завиваме рязко вдясно и пътят за момент се изравнява. За протокола: на това място вляво има някаква пътека към с. Яньовец, маркирана е.
20 – 22.9 км. Основният черен път завива наляво и скоро свършва при някаква поляна. Ние продължаваме направо и нагоре в дерето, по занемарен и доста стръмен черен път.
10 – 24.2 км. Отново сме при полуразрушения заслон. Поемаме по познатата пътека към Хайдушко кладенче – този път надолу.
09 – Хайдушко кладенче. Основната пътека продължава направо и надолу с няколко технични участъка. Маршрутът ни следва нея.
21 – 27.9 км. Излизаме в горната част на Белоградчик. Единият вариант е да се приберем до началната точка по улиците, а другият е по черни пътища, следвайки GPS-а, като в т.22 сме наляво и надолу.
(Има обаче и алтернативен вариант от Хайдушкото кладенче по нова пътека вляво. В т.21а тя се влива в черен път, в т.21б сме по черния път надясно и така достигаме т.21.)

Домакини

Къща за гости „Мадона“ – гр. Белоградчик и хан „Мадона“ – с. Фалковец

Наши домакини при това посещение бяха къща за гости „Мадона“ в гр. Белоградчик и хан „Мадона“, който  се намира точно на пътя за Белоградчик в с. Фалковец, малко преди отбивката за гр. Чипровци. При наличието на няколко маршрута, тръгващи или преминаващи оттам, и собственик, който сам е запален колоездач и член на местния велоклуб „Скала“, там не просто има възможност за настаняване на планински колоездачи – те са едни от най-желаните гости! Вижте какво може да ви предложи хан „Мадона“:

– Външно и вътрешно оформление в традиционен български стил.

– Голяма механа с добра кухня и отлично обслужване.

– Просторни и уютно обзаведени стаи с всички необходими удобства за качествена почивка.

– Огромен двор с овошки и множество интересни предмети, включително няколко модела каруци. 🙂

– Обширна и равна поляна за къмпинг с всички необходими удобства – ток, вода, тоалетни и бани.

– Велосипеди и екипировка под наем за вас или за ваши приятели, включително и възможности за ремонт при нужда.

– За всички маркирани маршрути на място можете да получите помощ, указания, а също и хартиена карта и брошура.

За запитвания и резервации можете да се свържете с хан „Мадона“ чрез електронна поща: [email protected] или на телефон 0894 774746. Повече подробности за хотела и къщата за гости можете да видите в интернет на адрес: http://hanmadona.com/.