Не си представяй геоетрията на Shift като нещо, което едва ли не ще ти пречи да караш нагоре. Байкът е доста универсален и няма да имаш никакъв проблем от самия него нито нагоре, нито надолу. Нещата, които си чел, вероятно са свързани с геометрии отпреди няколко години, когато ъгълът на седалковата тръба и някои други параметри бяха различни. Също така, не си представяй по-малката маневреност като нещо, което ще усетиш чак толкова по пътеките - затова пък увереността и стабилността, които носи модерната геометрия, се усещат доста по-бързо и лесно, дори от начинаещи.
По принцип, ако говорехме за по-висок клас велосипеди, там би имало по-съществена разлика в усещането, произтичаща не само от геометрията, но и от съпътстващите я компоненти. Т.е. ако говорехме за велосипеди с цена 2-3 хил. лв., един Shift би бил с понижаващ кол за седалката, по-дългоходова и тежка вилка, по-агресивни гуми, по-тежки колела, просто защото предназначението му би ги изисквало. И обратно, Ram HT2 или Cross Xtreme биха били с по-късоходова и лека вилка, с по-леки компоненти, включително по-леки гуми и колела. И тогава, при такива разлики в окомплектовката, по-приведената напред позиция от ХС геометрията би дала също своя принос към по-високата средна скорост нагоре и при дълги карания.
Обаче при цена около 1100 лв. говорим по-скоро за начален клас и сега, когато се загледах по-детайлно в компонентите, не виждам никакви съществени плюсове при никой от велосипедите. Ако правилно се ориентирам от описанието, Ram HT 2.3 e 3х8 предавки (Sram Х4) и с вилка Suntour XCR. Cross Xtreme изглежда изкушаващо със своя дерайльор Shimano Deore, но в случая става дума за едно доста старо поколение, което не е тип Shadow и за мен не е по-добро от съвременното Alivio. Вилката му също не изпъква значително пред останалите. Като тегло също не мисля, че ще има голяма разлика между велосипедите.
И понеже е ясно, че всеки от тези байкове в бъдеще ще бъде надграждан, Shift е най-актуален откъм стандарти,т.е. по-лесно ще намираш за него части в бъдеще, поне части от по-висок клас. Изобщо, ако не си наясно какво ще те привлече тепърва като тип каране, можеш да си опиташ късмета с него, точно защото е много универсален и до едно сравнително високо ниво няма да те ограничава съществено нито нагоре, нито надолу.
Тъй като питаш за Витоша 100 - това е състезание, в което теренът е лек, даже преобладаващо равен, но с голяма дължина. По мое мнение за такова състезание най-важни са ниското тегло, леките колела и гуми, но с такива неща никой от велосипедите в този ценови клас не може да се похвали. Да, може би конкретно в такова каране Ram-ът или Cross-ът биха имали някакво леко предимство заради геометрията, но не вярвам да си купуваш байк само с цел по-добър резултат в едно състезание, а извън него за мен Shift 29 би бил по-универсален и добър от другите два. Отново с уговорката, че аз си клоня към по-големия кеф при спусканията.