от kosio86 » Сря Ное 18, 2015 2:26 pm
Здравей,
Като цяло 8фън са добър избор, като за китайци са качествени и са отворена система(лесни за ремонт, за части и модификации), за други китайци нямам мнение, но като цяло доста съм проучвал и май няма много бюджетни алтернативи.
Аз лично карам Corratec 28'' немско градско колело с 36v 10AH LiIo 350W BionX канадски кит, ограничен на 250вата и на 25км/ч за да влезне в европейските регулации и да може легално да се кара в белите държави като колело а не мотопед. За съжаление е мега скъп и е затворена система и не е оферта т.к. в един момент нещо се прецаква и резервни части само от чужбина и само на огромна цена. Системата си комуникира през Кан Бус между модулите, и контролера е вкаран вътре в мотора-главина. Цялото ми колело тежи 21кг и е педалек, което значи че не можеш да даваш само газ, а въртиш и то те подпомага на степента на която си го нагласил. Общо взето се чувстваш като супермен. Имам в нас 5 колела (вкл. карбонова мекица която е 11кг с педали и всичко) и мога да кажа че това въобще не ми е излишно, тк е супер удобно за ходене на работа без да се потя и тн. С 1 заряд по моя маршрут изминавам 40км което са ми 2 дена отиване и връщане. Колелото има регенерация като караш под наклон надолу и като натиснеш спирачка спира първо на мотор и после на спирачка. За съжаление на 2500 км почна да прави мотора проблеми (отлепиха се от контролера, който е в самия мотор-главина няколко кондензатора заради дупките в София)и тк няма сервиз в България е много трудно да се диагностицира и поправи, а и политиката на BionX е като се развали нещо се сменя, не се оправя, но като си извън гаранция това е много скъпо. Батериите са около 500евро нови и двигателя излиза към толкова. Затова се заех сам... На мен батерията ми е ок и се замислям да си купя китайски контролер с газ на врътка и да използвам само батерията и намотките на мотора+3те хол сензора без другите му вътрешности. Така губя удобството на STRAIN GAUGE-a (педалек), но пестя излизайки от затворената система.
Относно видовете батерии-темата е много по-сложна отколкото повечето хора считат. Батериите са голяма спирачка на техническия прогрес и много големи фирми влагат много пари за RnD там. Оловните са естествено най-евтини и най-прости, но за съжаление тежат мнооого и са трудни за поддръжка. Колелата предимно ползват различни видове LiIo батерии, като различните марки избират различни под-класове ЛиЙо в зависимост дали ще се гони регенерация(бърз заряд), дали ще се гони висок разряд за по-мощни мотори, висок капацитет, ниско тегло, или устойчивост на батерията и тн. Моята конкретно е съставена от Литиево мангани (Lithium Manganese ) клетки Sony-Konion тип 18650 (същия които се ползват в повечето лед фенерчета както и в Тесла колите). И аз си мислех че като се скапе тази батерия ще мога да я заменя с каквито и да е ЛиПо, или ЛиЙо, но за съжаление не е толкова просто, особено ако имаш регенерация, много малко видове клетки отговарят на конкретните параметри които си е избрал производителя. За пример LiMn клетките са много издръжливи на бърз моментен заряд, който се получава при регенерация, като по-голяма част от заряда се поема от клетката и съответно по-малко енергия се изхабява в отделена топлина. Също са доста устойчиви на дисбаланс на отделните клетки и в моята батерия БМС-а и само следи волтажа при зареждане какво се случва с общата батерия и при разреждане да не пада под определена стойност пак общата батерия, а не балансира отделните клетки или групи от клетки. Въпреки това съм мерил батерията ми клетка по клетка след 2500 км ползване и няма нито 1 дисбалансирана клетка. Минус им е че 1во са по-скъпи, второ им е по-малък капацитета от други видове ЛиЙо. ЛиПо клетките са по-леки и имат голям капацитет за единица тегло и тк са разпространени в доста хобита (хеликоптери и тн ) доста хора си купуват такива и си сглобяват сами батерии за колела. Друго тяхно предимство е че купени на отделни по-малки пакети не попадат в регулациите за опасен товар (над определени Wh се искат допълнителни такси за транспорт, който са много високи, а всички такива батерии идват от Азия) и сметките на пръв поглед излизат против големите готови ЛиЙо батерии за колела, които се продават за много пари. НО!!! Лошото на LiPo и LiFePo батериите че са много нестабилни и производителите на ел. колела за момента дълбоко ги избягват (както и Тесла също- сигурно има защо). При колела с регенерация не могат да абсорбират високия моментен заряд и могат да се презаредят и запалят. Също са много склонни към дисбаланс, което пак води до риск от запалване тк отделни клетки се презареждат, други недозареждат. Тоест безопасна регенерация при тях отпада. За целите на едно колело трябват примерно 10 последователни пакета по 5 паралелни клетки по 2200 mah което прави 37v 11A пакет. Е как според вас се балансира такава ЛиПо батерия от 50 единични клетки? Много трудно- сигурно има балансиращ BMS-и за 50 клетки, но аз не съм ги срещал. Тоест и зареждането им трябва да се прави на отделни групи по 5клетки примерно (ако имате зарядно за 5 клетъчни ЛиПо-та). Тоест или си купувате 10 зарядни, или ги зареждате на 10 пъти, което е огромно неудобство. Също за разряда трябва да си купите поне не-балансиращ БМС за да прекъсва преди да убиете батериите разреждайки ги под стойностите под които ще почнат да умират отделни клетки 1 по 1.