Огняново

Странно е, че едва през 2017 г. открих този маршрут. Това дори не е точната дума, тъй като още при първото си посещение в района бях видял черния път по билото на запад от р. Канина, но така и не го карах тогава, а след това търсех по-дълги маршрути и за този все не оставаше време.

Едва през зимата на 2017 г. , в един топъл следобед, когато разполагахме с ограничено време, реших да проверя тази следа и… останах очарован! Пътчето по билото е доста приятно и разнообразно, съвсем далеч от скуката. Редуват се мека почва с борови иглички, песъчливи секции с улеи и ръбчета за отскок, завои.

Напредналите карачи няма да намерят кой знае какво предизвикателство в спускането, но няма да бъдат и отегчени. За тях маршрутът предлага просто една бърза „врътка“, която отнема около час, дори по-малко, така че ако сте на почивка със семейството например и не можете да се откъснете за по-дълго, лесното решение е съвсем наблизо.

Маршрутът е подходящ и за не толкова напредналите, тъй като ако се кара бавно и внимателно, почти няма трудни участъци, може би само един-два.

Според формулата за физическо натоварване нивото излиза средно, но честно казано, маршрутът се усеща като съвсем лек. Изкачването е лесно и приятно, по асфалтов път с умерен наклон и красиви панорами към Пирин. Само на две места по маршрута има стръмни участъци, които може да наложат бутане. Единият е веднага след отклонението от асфалта по черния път към билото, а другият е към най-високата точка по маршрута, като това катерене дори може да бъде избегнато (не препоръчвам обаче, защото по пътя към върха може да зърнете красивото село Лещен отвъд реката, а и първите 200-300 м спускане са едни от най-приятните).

Началото на маршрута е при селското миро – малък общински басейн, разположен между големите тузарски хотели. До него може да стигнете по два начина, като най-лесно е или да питате местните хора, или да го намерите чрез GPS. При мирото има достатъчно места за паркиране, това е една от причините да го избера за начална точка. Друга причина е самата минерална вода. Алтернативно, можете да започнете и от центъра на Огняново, като хванете пътя за с. Скребатно, но тогава е най-добре да следвате просто GPS следата, а не описанието по километри.

Изходна точка: с. Огнявово, мирото (общинския минерален басейн)

Продължителност: 1-2 часа в зависимост от темпото

Вода: 0.5 – 1 л

Храна: Не е необходима

Изтеглете GPS следата (в универсалния формат gpx) и я заредете във вашия уред за навигация. Разпечатайте PDF описанието, за да имате най-важната информация за маршрута по време на карането.

01 (0.0 км) – От мирото се връщаме 150-200 м по черния път за колите до стария хотел до реката. Там (т.02, 0.2 км) има малък мост над р. Канина – минаваме по него наляво и излизаме на асфалтов път – по него пак наляво и започваме стръмно начално изкачване. В т.03 (0.98 км) при една мачта с антени се включваме надясно в шосето за с. Скребатно и караме само по него нагоре, набирайки плавно височина.

04 (4.0 км) – При един ляв завой се отклоняваме по черен път надясно и нагоре към билото. В началото е стръмен, но за кратко. После се заравнява, дори леко се спуска. В т. 05 (4.3 км) излизаме на поляни и следваме основния черен път, първо надясно, после наляво. 30-40 м по-нагоре, в т.06, се включваме в същинския билен черен път и продължаваме по него надясно и нагоре. Достигаме едно старо сечище (т.07, 4.7 км), където държим черния път вляво и се изкачваме стръмно към вр. Гюровица. Преваляме върха и започваме спускането, като черният път тръгва вдясно и в началото се спуска стръмно, но е гладък и приятен.

08 (5.1 км) – Включваме се в друг черен път и продължаваме наляво и надолу. Следваме само основния път и пропускаме разни занемарени отклонения вляво и дясно. Първото такова е в т. 09, после има още едно-две.

10 (7.1 км) – Излизаме отново на асфалтовия път, малко над Огняново. Оттук до мирото има още километър, вече трябва да ви е познат.

Снимки: Любомир Ботушаров

Ако желаете да изпратите маршрут или GPS следа за публикуване в MTB-BG.com, свържете се с нас на [email protected] или използвайте някой от начините, описани тук: http://www.mtb-bg.com/index.php/other/mtb-bg/4647-mtb-bg-contributors.