Полена 1

Започваме да ви представяме една по една пътеките над с. Полена, които „изровихме“ в края на 2016 г. Предстоят още проучвания в района…

Пътеката, описана тук, е една от най-хубавите в района на Крупник и Полена. Да, зная, че не чувате това за първи път и има защо! Около тези две села има всичко, което можете да си пожелаете за пролетно или есенно каране – благи черни пътища, трудни и технични пътеки, величествени и обширни пейзажи. Има и няколко по-лесни пътеки и изненадващо, тази се оказа точно такава!

Лесна обаче не бива да се бърка със скучна! Пътеката от този маршрут следва едно от ребрата в „пясъчните“ хълмове над Полена и макар да е съвсем кратка, е учудващо разнообразна – има по-бързи прави участъци, има игриви завои, има каране по ръба, има и стръмно и трудно финално спускане.

Цялостно наклонът е такъв, че позволява на повечето места каране дори в обратната посока, т.е. нагоре. Именно заради това пътеката не е трудна. Иначе тя си има всички характерни черти за региона – суха, песъчлива настилка и тясна основа, подсичаща склона или движеща се по самия ръб на билото. Това прави карането с по-висока скорост доста интересно и вълнуващо, но ако не отпускате твърде много спирачките, можете да минете и съвсем безопасно. Единственият наистина труден и по-опасен участък са последните 100-200 метра – ако на някого му дойдат в повече, може просто да ги избута надолу.

Маршрутът е съвсем кратък и едва ли някой би се разходил до Полена само заради него, но скоро ще публикуваме още няколко такива кръгчета, които лесно можете да навържете в цял ден каране. Може да го комбинирате и с който и да е друг маршрут в региона, особено ако ви остават 1 час от деня и ви е рано за кръчма.

Изкачването до билото на рида над с. Полена е по черен път и макар че на места е по-стръмен, той приключва почти неусетно. Това е един от малкото маршрути, при който усещането е за повече спускане, отколкото изкачване, защото се кара и по самото било, където също са предимно пътеки и макар с променлив наклон, те оставят впечатление за повече каране надолу, отколкото всъщност показва височинният профил.

Тъй като действието се развива в ниските части на Влахина планина, дори и през зимата маршрутът в повечето случаи е караем, освен ако не е паднал съвсем пресен сняг. Изложението е южно, така че пътеката изсъхва бързо.

Началото на маршрута е в края на с. Полена, на един площад до изоставената и рушаща се сграда на някогашно училище. Ще трябва да го намерите или с помощта на GPS следата, или чрез Google Maps: https://goo.gl/maps/dWmikmk8XsB2.

Изходна точка: с. Полена, площад в края на селото при старото училище, https://goo.gl/maps/dWmikmk8XsB2.

Ниво на техническа трудност: средно (R2, Т1, Т3)

Физическо натоварване: ниско (КФН=4)

Продължителност: до 1 час

Вода: 0.5 л

Храна: Не е необходима

Изтеглете GPS следата (в универсалния формат gpx) и я заредете във вашия уред за навигация. Разпечатайте PDF описанието, за да имате най-важната информация за маршрута по време на карането.

01 (0.0 км) – От стария площад поемаме по черен път покрай реката (в западна посока).

02 (0.4 км) – Пресичаме реката по мост вдясно и от другата страна (т.03) продължаваме по черния път направо и нагоре между дворовете.

04 (0.7 км) – Пропускаме черен път вдясно и продължаваме нагоре по основния път. След две серпентини и малко по-стръмна права излизаме на билото на рида в т. 05 (1.7 км). Тук поемаме надясно по билото покрай близката кошара. Следваме нещо средно между черен път и широка пътека.

06 (2.0 км) – Отбиваме се вдясно по тясна пътечка, която слиза до една поляна и там завива рязко вляво, подсича склона и с кратко изкачване ни връща на билната пътека в т. 07 (2.2 км). Тази отбивка не е задължителна, но пък е доста приятна и забавна.

08 (2.5 км) – Тук вече надясно започва същинската пътека към Полена. След 100 метра (т.09) достигаме кръстовище с три пътеки. Поемаме по средната, която се движи най-високо, по самото било на реброто в южна посока. Следваме надолу само тази главна пътека, подсичайки близкото възвишение отдясно. Пропускаме евентуални разклонения.

10 (3.7 км) – Пътеката свършва при реката. Надясно достигаме до моста и оттам обратно към Полена.

Снимки: Димитър Щуров, Любомир Ботушаров, Милко Костов

Ако желаете да изпратите маршрут или GPS следа за публикуване в MTB-BG.com, свържете се с нас на [email protected] или използвайте някой от начините, описани тук: http://www.mtb-bg.com/index.php/other/mtb-bg/4647-mtb-bg-contributors.