Гложенски манастир – лесен вариант

Гложенският манастир е една от основните туристически забележителности не само над с. Гложене, но и в целия регион между гр. Ябланица и гр. Тетевен. А може да се каже, че е и един от известните туристически обекти в национален мащаб. Заради това, но най-вече заради самия манастир и непристъпното, живописно място, на което е кацнал, определено си струва да го посетите поне веднъж в живота си. И защо това посещение да не е с планински велосипед?

Има поне няколко начина, по които туристите могат да стигнат до тази обител. Най-тривиалният е по тесен асфалтов път, започващ в с. Малък извор и изкачващ се с плавен наклон през гънките на планината до манастира. Ако държите да се придвижвате до такива места с автомобил, то вероятно сте попаднали на настоящата статия съвсем случайно. Понеже е по-вероятно да не сте, остава вариантът да предпочитате велосипеда като превозно средство. А тъй като тук сме насочени конкретно към любителите на планинското колоездене, потърсихме някои скрити, но хубави черни пътища, за да добавим здравословна доза пущинаци към рецептата за достигане до бобената чорба, която винаги изглежда като сладък специалитет, докато човек отмаря на терасата с изглед към цялата околност.

Както става ясно от заглавието, за това каране потърсихме предимно по-леки терени, защото от манастира до с. Гложене има и технична пътека, но нея ще ви представим в някой следващ маршрут. „Лесен“ обаче трябва да се разбира с някои условности – макар че се ползват само черни и асфалтови пътища, един от черните всъщност е доста стръмен, чакълест и на места изровен, което може да го направи твърде труден за начинаещи планински колоездачи и да накара по-неуверените да слязат на няколко места. Става дума за отсечка с дължина само 1.3 км, като трудните участъци в нея са по-малко от половината. Но заради този път, който няма как да се избегне, в таблицата долу маршрутът е посочен като такъв със средно ниво на техническа трудност. Основното спускане обаче е по асфалт, така че напредналите карачи е по-добре да изчакат да запишем трудния вариант, а начинаещите си струва да преглътнат няколкостотин метра бутане, защото останалата част от спускането е замислена точно за тях.

Като цяло маршутът е малко странен и небалансиран и едва ли ще се хареса на много хора. На всичкото отгоре черният път, който започва от манастира, вече е преграден с порта и не е ясно дали може да се мине през нея, така че вариантът с връщане обратно по пътя, по който е изкачването до манастира може и да е по-добър.

От гледна точка на физическо натоварване карането е със средна трудност. В цялост не би трябвало да ви налегне умора, но при изкачването има няколко доста стръмни участъка – един по-дълъг в началото след Гложене и един по-кратък малко по-нататък, след махала Топилище. Втората част от изкачването е по асфалтовия път към манастира, който е изключително приятен, а след него се продължава по черен път с променлив наклон, редуващ кратки изкачвания и спускания, преди да започне дългото каране надолу към кв. Полатен, откъдето по приятна крайречна отсечка се прибираме обратно в Гложене.

Снимки от каране по маршрута можете да видите тук: https://mtb-bg.com/gallery/glojenski-manastir-september-2016.

Изходна точка: с. Гложене, централен площад
Ниво на техническа трудност: средно (R1, R2)
Физическо натоварване: средно, КФН=5
Продължителност: 2-3 часа с по-бързо темпо; 4-5 часа с по-бавно темпо и почивки
Вода: 2 л; в манастира има къде да се налее/купи вода.
Храна: за половин ден; в манастира има заведение за хранене

GPS следи във формати gdb (за Garmin) и gpx (универсален): route-2016_glojenski-manastir-easy.zip

Описание на маршрута в PDF: route-2016_glojenski-manastir-easy.pdf

Изтеглете zip файла и го разархивирайте. След това използвайте файла, който е подходящ за вашия уред.

01 (0.0 км) – От централния площад на Гложене поемаме по главната улица в посока Ловеч (север). Караме по нея няколкостотин метра.

02 (0.53 км) – Завиваме по павирана улица наляво, на кръстовището има паметник.

03 (0.7 км) – Пресичаме главното шосе и преминаваме по мост над р. Вит. След моста следваме основния асфалтов път надясно в посока гр. Ябланица.

04 (1.8 км) – Отклоняваме се от асфалта по черен път наляво през нивите. След малко започва стръмно изкачване.

05 (2.1 км) – Пътят се разделя, следваме левия. След малко се появяват останки от асфалт, участъкът е доста стръмен и води към местната писта за мотокрос.

06 (2.5 км) – Точно под пистата пътят се разделя на няколко ръкава – следваме основния черен път наляво, макар че и той е доста занемарен. По него се изкачваме по-плавно, заобикаляйки хълма, за да се отправим с обратен завой отново към пистата. Минаваме над нея и продължаваме изкачването по основния и най-ясен черен път. След още няколкостотин стръмни метра наклонът намалява, пътят започва да следва билото в западна посока.

07 (4.3 км) – Разклон, следваме пътя вляво.

08 (5.4 км) – Т-образно кръстовище, поемаме по черния път надясно и надолу.

09 (5.5 км) – Разклон, при който държим по-ниския, ляв път. След малко се събират. Следва кратко, но стръмно спускане, карайте внимателно!

10 (6.0 км) – Продължаваме по основния черен път наляво към близкото дере и го пресичаме. Излизаме между изоставена къща (дясно) и овощна градина (ляво).

11 (6.2 км) – Стигаме до асфалтов път, който тук свършва. Поемаме по продължението му наляво – стръмен черен път право нагоре през поляната. В т.12 (6.3 км) пропускаме черен път вляво към овощната градина и продължаваме изкачването по поляната.

13 (7.1 км) – Излизаме при самотна къща вдясно от нас. Продължаваме по черния път нагоре през поляната.

14 (7.2 км) – Пътят се разделя, следваме десния ръкав.

15 (7.3 км) – Наляво и нагоре по хубав черен път. Следваме основния път със серпентини (пропускаме преките).

16 (7.6 км) – Излизаме на асфалтовия път към Гложенския манастир. Наляво и нагоре по него.

17 (10.9 км) – Край на асфалта, паркинга под манастира. Наляво по чакълест път се стига до манастира (т.18), където може да починем, хапнем и да се насладим на гледката. След това се връщаме в т.17 и продължаваме по черен път наляво (изток), който откъм паркинга е преграден с метална порта (има как да се пренесат велосипедите).

19 (12.0 км) – След буковата гора пътят излиза на открито и се разделя. Следваме левия ръкав, който върви точно в горния край на поляната; пропускаме отбивка вляво към близките беседки за отдих (освен ако не искаме да отскочим до тях за почивка). Нататък черният път върви с променлив наклон, подсичайки склона.

20 (13.4 км) – Пътят се разделя, следваме десния ръкав.

21 (13.6 км) – Отляво идва черен път, вероятно същият, който се отби в предишната точка.

22 (14.9 км) – Достигаме важен разклон. Надясно и нагоре има стръмен черен път, пропускаме го. Продължаваме със спускане наляво и надолу по широк чакълест път. Внимавайте, на места има стръмни и леко изровени участъци!

23 (15.1 км) – Пропускаме черен път вдясно и продължаваме наляво по основния. Внимавайте, на места има стръмни и леко изровени участъци!

24 (16.1 км) – Излизаме на асфалтов път. Продължаваме спускането по него наляво и надолу.

25 (17.7 км) – Пропускаме асфалтова отбивка вдясно, караме само надолу по основния път.

26 (21.1 км) – Навлизаме в кв. Полатен. Точно при един остър завой вдясно към моста над р. Вит, ние поемаме по асфалтирано пътче наляво покрай някакви селскостопански сгради. При портала на имота асфалтът преминава в черен път и продължава в северна посока покрай р. Вит.

27 (21.8 км) – Пропускаме занемарен черен път вляво, караме по равния път покрай реката.

28 (22.8 км) – Пресичаме пресъхващо дере на поток (Казански дол) и от другата страна продължаваме по пътека в северна посока, следвайки отдалече (успоредно) р. Вит. Пътеката минава покрай обработваеми площи и преминава в черен път при първите къщи на махала Рупци, а след това и в тесен асфалтов път.

29 (23.7 км) – Отдясно идва друго асфалтово пътче, продължаваме направо.

30 (25.8 км) – Излизаме в края на с. Гложене при мост над р. Вит, близо до стадиона. Пресичаме надясно по моста.

31 (25.9 км) – Веднага след моста пресичаме главния път (за Тетевен) и продължаваме по главната улица на с. Гложене, докато достигнем централния площад.