Балша – Кътина

Помня, че това беше едно от последните ни карания с Уоутър, преди той да напусне България. Това значи, че са минали почти две години, откакто минахме по този маршрут, но защо се забавих толкова много с публикуването му, не зная – вероятно защото е от по-близките до София и все го отлагах в полза на разни по-далечни дестинации. А точно близостта му го прави доста добър вариант за столичани, особено ако не са карали в тази част на Стара планина.

Макар че през пролетта, когато записах GPS следата, кал не липсваше, тя е в поносими количества. Мисълта ми е, че не може да очаквате почти сух терен, както по някои южни склонове на Балкана, но и тук почвите са доста песъчливи и каменисти, така че да не се превръщат в блато след всеки дъжд. Впрочем над селата Балша, Кътина и Доброславци доста хора са карали, т.е. те не са някаква новооткрита „игрална площадка“, но точно в този вариант не си спомням да съм виждал публикуван маршрут.

Карането е доста разнообразно, защото включва и по някоя кратка пътека тук-там, наред с черните пътища, които са основен елемент. Освен това има и какво да се види покрай тях – една черква, два манастира, изоставен военен бункер, приятни панорами и изолирани махали – в общи линии има от всичко, което повечето планински колоездачи обичат.

Изкачването е приятно, макар и стръмно на места. Най-стръмно е в началото, което може би е по-добрият вариант. Основното спускане започва по черен път, минава напряко по моторджийска пътека, която за жалост е кратка, и продължава пак по черен път покрай река Кътинска, която пресичаме няколко пъти (при по-високо ниво на водата може да се приберем с мокри крака). След това придвижването между Кътина и Балша, за да не става по асфалт, следва сложна комбинация от черни пътища през полето и в полите на планината, при което се заобикалят военни обекти и се минава покрай Балшенския манастир. Имайте предвид, че в топли дни тези открити части доста се напичат, така че ако карате по маршрута през лятото, може би е най-добре да започнете по обед/следобед, за да сте в ниското привечер, в по-прохладните часове.

Като стана дума за сезони, това каране определено е трисезонно – най-приятно ще е през сухи пролетни или есенни дни, но и през лятото, когато едва ли изобщо можете да срещнете кал по тези места, маршрутът е подходящ, стига да изберете по-ранен час сутринта или по-късен следобед.

Моторджийската пътека е единствената по-трудна отсечка в маршрута, при това не цялата, а само втората ѝ половина. Заради това нивото на трудност е посочено като средно, макар че и начинаещи могат да минат по маршрута, като в долната част на пътеката може да изпитат трудности, но става дума за участък с дължина около 300 метра, т.е. напълно пренебрежим. Освен това пътеката може и да се пропусне, като се заобиколи по черен път, което е отбелязано и в описанието.

Навигацията без GPS може да е малко усложнена заради многото разклонения и кръстовища, но на повечето места трудно ще сбъркате генерално посоката, а и най-проблематичен е районът между селата, където в краен случай винаги можете да излезете на асфалт и да завършите карането по него.

Началото на маршрута е малко странно – кръстовището на ул. „Стара планина“ и ул. „Христо Ботев“ в горната северозападна част на Балша. Получи се така, защото селото е доста стръмно и влизайки в него с колата от запад, видяхме една стръмна улица наляво и нагоре и се качихме по нея колкото се може по-близо до планината. Въпросният адрес ще трябва да намерите или с помощта на GPS/смартфон, или с питане на място в селото.

Внимание! Към 10.05.2021 г. отсечката в гората над Балша до манастира на билото (от 005 до 008 на GPS трака) е на практика непроходима с велосипед. Има десетки паднали дървета след буря.

Снимки от карането можете да разгледате тук: http://www.mtb-bg.com/index.php/gallery/photos/balsha-katina

Изходна точка: с. Балша, кръстовището на ул. „Стара планина“ и ул. „Христо Ботев“
Ниво на техническа трудност: средно (R1, R2, Т2, Т4)
Физическо натоварване: средно, КФН=5
Продължителност: 2-3 часа с по-бързо темпо, 4-6 часа с по-бавно темпо и/или почивки.
Вода: 2 л
Храна: за половин ден или за цял ден в зависимост от темпото

GPS следи във формати gdb (за Garmin) и gpx (универсален): route-2015_balsha-katina.zip
GPS файл с нарязани до 500 т. следи за стари приемници Garmin

Описание на маршрута в PDF: route-2015_balsha-katina.pdf

Изтеглете zip файла и го разархивирайте. След това използвайте файла, който е подходящ за вашия уред.

000 (0.0 км) – Кръстовището на ул. „Стара планина“ и ул. Христо Ботев“. Тръгваме нагоре по улица „Стара планина“.

001 (0.3 км) – Продължаваме по основния черен път, който излиза от селото и започва да се изкачва по открития склон. На много места се разделя на няколко ръкава, които после се събират, следваме най-ясния.

002 (1.8 км) – Държим дясно по основния черен път, посока север.

003 (2.3 км) – Надясно по основния черен път.

004 (2.4 км) – Надясно по основния черен път.

005 (2.6 км) – Наляво по основния черен път.

006 (3.4 км) – Наляво по основния черен път или по тясна пътечка, минаваща успоредно на него по склона отляво.

007 (3.9 км) – Пътят се разделя на две и отново се събира. Следваме левия ръкав. По-нататък това се повтаря още няколко пъти. Във всички случаи следваме основния път, който се изкачва по билото.

008 (6.4 км) – Пътят се разделя на три ръкава – продължаваме по средния, който тук е най-стръмен и се изкачва в гората, следвайки ръба на билото.

009 (7.2 км) – Излизаме на билна поляна и достигаме кръстопът – продължаваме по пътя надясно, който леко се изкачва.

010 (8.2 км) – Разклон – продължаваме по левия път (основния).

011 (9.3 км) – Достигаме кръстопът с няколко вили и черква („Св. св. Петър и Павел“). Продължаваме по черния път надясно. Тук има и чудесно място за почивка на една поляна вдясно от пътя. Започва спускането. Първоначално се спускаме по черен път – следваме основния такъв. На някои места може да има занемарени отклонения или раздвоявания.

012 (10.4 км) – Спускаме се надясно по прекия път, по-забавен е.

013 (10.8 км) – След 2-3 леки завоя пътят прави остър завой наляво. Точно тук трябва да потърсим пътеката вдясно. Началото ѝ е съвсем незабележимо между млади иглолистни дръвчета, но буквално след тях пътеката става ясна и започва да се спуска бързо по склона надолу. Типична моторджийска пътека върху настилка от дребни камъчета. В началото е по-бърза и не много стръмна. След средата наклонът става значителен и се налага да държим спирачките изкъсо.
Ако искаме да пропуснем пътеката, трябва да продължим по черния път, следвайки посока дясно/юг и по него ще излезем в т.015.

014 (11.8 км) – Излизаме при една ловна хижа. От нея продължаваме надолу по черен път покрай реката.

015 (12.0 км) – Отляво идва черният път, който изоставихме при спускането, за да хванем пътеката. Продължаваме надолу покрай реката – след малко пътят започва да я пресича – общо над 10 пъти. През пролетните месеци, когато нивото е по-високо, може да приключим карането с мокри крака.

016 (13.8 км) – Отляво идва черен път – продължаваме надолу покрай реката.

017 (15.6 км) – Пътят се раздвоява – ние избрахме левия ръкав. След малко отново се събират.

018 (16.5 км) – Пътят преминава от лявата страна на реката – оставяме го и продължаваме по приятна пътечка направо над десния бряг в посока първите къщи на селото.

019 (16.7 км) – Отново сме на пътя и има разклон при първите къщи. Може да продължм и наляво, но ние минахме първо вдясно и после наляво и надолу. В крайна сметка важното е да излезем в центъра на с.Кътина.

020 (16.9 км) – Централния площад на Кътина. Продължаваме по главната улица надясно (ул. „Христо Ботев“), която се изкачва нагоре. Следваме я почти до края на селото.

021 (17.6 км) – Разклон – продължаваме наляво по разбит асфалтов път.

022 (17.8 км) – Разбитият път продължава надясно към някакъв изоставен военен обект. Ние продължаваме направо през полето (юг) по черен път.

023 (18.2 км) – Пътят се разделя – продължаваме надясно. Спускаме се покрай малко дере.

024 (19.7 км) – Излизаме на занемарен и разбит асфалтов път – по него надясно и нагоре (север).

025 (19.8 км) – Пропускаме черен път вляво.

026 (20.3 км) – Отклоняваме се по черен път вляво през полето.

027 (20.6 км) – Пътят се разделя – следваме левия ръкав направо и надолу. Достигаме плитък дол – изкачваме се стръмно от другата му страна.

028 (21.2 км) – Излизаме на черен път – по него надясно.

029 (21.3 км) – Вляво има паметник. След него основният път продължава направо и леко вдясно, а ние трябва да се спуснем по друг черен път вляво и надолу към широка ливада.

030 (21.4 км) – Продължаваме по ливадата нагоре (север) в посока към манастирите, които се виждат оттук. Следваме основния почвено-тревен път, който се движи към/покрай малък поток.

031 (22.1 км) – Пътят се разделя – ние избрахме дясната част. Лявата слиза към потока. И в двата случая по-нататък пътищата се събират и излизат под една нова черква/манастир. Продължаваме по основния път нагоре (север), пресичайки малка рекичка.

032 (23.1 км) – Отляво идва по-хубав черен път – продължаваме по него нагоре (север) към Балшенския манастир.

033 (23.4 км) – Излизаме на още по-голям черен път – надясно и нагоре по него.

034 (24.0 км) – Достигаме Балшенския манастир „Св. Теодор Стратилатес“. Продължаваме по занемарен черен път, приличащ на широка пътека, от горната (северна) страна на оградата му. Спускаме се към близкото дере. В края пътят окончетелно се превръща в пътека.

035 (24.4 км) – Достигаме дерето – излезте от него по широка и стръмна пътека наляво, пресичайки рекичката.

036 (24.5 км) – Озоваваме се на широка поляна, през която минава широк черен път по направлението север-юг. Пресичаме го и намираме по-занемарен черен път вдясно, в западна посока, към селото.

037 (24.8 км) – Пътят се разделя, като левият продължава към с. Балша. Ние тръгваме надясно по границата между малка горичка и поляната.

038 (25.4 км) – След стръмно изкачване излизаме на друг черен път. Продължаваме по него наляво.

039 (25.8 км) – След пресичане на поредното дере, пътят се разделя. Следваме десния, по-хубав черен път нагоре.

040 (25.9 км) – Излизаме на кръстопът – пресичаме основния път и продължаваме в западна посока, подсичайки склона. След кратко и бързо спускане влизаме в селото по пътя, по който започнахме изкачването и след малко достигаме изходната точка.

One Response to “Балша – Кътина”

1. Александър

Към 10.05.2021 отсечката където започва гората след Балша до параклиса на билото (005 до 008 на GPS трака) е почти непреходима и още по-трудно проходима с велосипед. Има десетки паднали дървета след буря, които тотално блокират пътеката и трябва да се върви през гората,където също има много много паднали дървета. Освен ако не се търси Беър Грилс преживяване,не препоръчвам да се минава от там. Въпреки това за около два часа успяхме да прекосим участъка с велосипедите.