Велинград – хижа „Самоводица“ – Велинград (по зелената маркировка)

Преди едно каране с Байкария през пролетта на 2018 г. си мислех, че зная повечето хубави пътеки над Велинград. Оказа се обаче, че колекцията там е доста по-богата и ще трябват дори още няколко набега, за да я попълня поне отчасти.

В тази статия ще ви представя една пътека, която бе изцяло нова за мен, но определено се нареди сред задължителните специалитети в менюто. Технична и разнообразна, тя предлага буквално от всичко – има тесни и технични участъци, има по-бързи и широки прави, има улеи, има прагове, има камъни… с други думи, има много забавления!

Маркирана е със зелена маркировка и по принцип започва от хижа „Кладова“ (в началото по черен път), но ние я хванахме малко по-ниско, защото от Велинград се изкачихме през хижа „Самоводица“ и още по-нагоре, докато достигнем пресичането на пътеката с черния път. Качването в по-голямата си част е приятно, поне до хижата, след което постепенно става по-стръмно и бутането зачестява, но не е нещо драматично, поне за хора със средна физическа подготовка.

За съжаление не разполагам със снимки, но ще трябва да ми се доверите – пътеката си струва! Между другото, макар че съдържа немалко технични участъци, заради които покрива трудност Т4, не си представяйте някаква много спъната или груба пътека. Напротив, на доста места тя е със средна трудност, но не липсват и изненади – за някои приятни, за други може би леко напрягащи. 🙂

Видеоклип от пътеката, само че в цялата ѝ дължина (т.е. с начало от Печенешка скала), можете да гледате тук: http://www.mtb-bg.com/index.php/trails/trails-video/6265-trails-video-2018-pecheneshka-skala-velingrad. Във варианта, в който е описана в настоящия маршрут, пътеката започва при 2:15 минути от началото на видеото.

Въпреки че по-долу има описание, то е основно за изкачването. При спускането нямаше как да маркирам и запиша разклоните, а такива не липсват. Както казах, маркировката е зелена, но на няколко места ще трябва да поглеждате внимателно и към GPS-а.

Началото на маршрута е в централната част на Велинград, близо до градския парк.

Изходна точка: гр. Велинград, пресичането на бул. „Съединение“ и ул. „Борислав“

Ниво на техническа трудност: високо (R1, R2, Т2, Т4)

Продължителност: 2-5 часа в зависимост от темпото, почивките и т.н.

Вода: 1.5 – 2 л, преди и при хижа „Самоводица“ има чешми, при спускането няма

Храна: За половин ден

Изтеглете GPS следата (в универсалния формат gpx) и я заредете във вашия уред за навигация. Разпечатайте PDF описанието, за да имате най-важната информация за маршрута по време на карането.

Система за техническа и физическа трудност на пътеки, пътища и маршрути в МТ

01 (0.0 км) – При кръстовището на ул.„Борислав“ с бул. “Съединение“ влизаме в парка и го пресичаме на запад, като излизаме на улица „Тошо Стайков“ и започваме да се изкачваме по нея, след което наляво се отклоняваме по ул. „Пушкин“.

02 (1.0 км) – Поемаме стръмно нагоре по черен път вдясно, но веднага след отклонението (на 20-30 м) вляво има подсичаща пътека, която е по-приятна за изкачване, т.е. следваме нея.

03 (1.8 км) – Излизаме на широките поляни в м. Гергевана и отново се включваме в черния път наляво. Нагоре следваме основния път и набираме плавно височина.

04 (3.5 км) – След подминаването на параклиса „Свети Никола“, кацнал на едно възвишение вляво (при него също има чешма, ако ви се наложи), при един заслон пътят се разделя и ние следваме левия път, който тук е равен, но след малко поема отново нагоре.

05 (5.1 км) – Държим основния черен път надясно, пресичаме едно дере и продължаваме катеренето от другата му страна.

06 (6.7 км) – Пропускаме черен път вляво и продължаваме направо, като след малко започва спускане към поредното дере, след което малко по-стръмно изкачване и достигаме ловната хижа „Самоводица“ (07, 7.7 км), която е удобно място за почивка, има и чешма. След хижата продължаваме по черния път и следваме само основния, който постепенно става доста стръмен и може да се наложи да побутате.

08 (11.0 км) – Тук пътеката пресича черния път, т.е. време е да се отклоним по нея. Вдясно има оградена ливада, пътеката тръгва по нея, но в началото е на практика невидима. Дръжте курс през средата на поляната и при първите дървета пътеката се появява и след 1-2 серпентини започва да върви с лек наклон, подсичайки склона. При спускането по нея има няколко места (разклони), където ще трябва да спирате и да поглеждате GPS-а. Помощник в навигацията ще ви бъде и зелената туристическа маркировка. В края на пътеката, където се излиза към едни обширни ливади, внимавайте за електрически пастири.

09 (15.2 км) – Излизаме на път в покрайнините на Велинград. Следваме основната улица и в т. 10 (15.8 км) се включваме в една от главните улици на Велинград, по която поемаме надясно и се спускаме право до началото на маршрута.