Горна Брезница 5

Ако сте чели маршрута „Горна Брезница 4“, вече знаете, че намирането на подсичащата пътека, описана в него, не стана от първи път, а бе съпроводено с някои фрийрайд импровизации с елементи на храсталясване, които обаче ни отведоха до още една много ясна и хубава пътека над селото. Така се роди и настоящият маршрут – публикувам го с уговорката, че по-нататък със сигурност ще търсим и друг вариант за достигане до същата пътека, тъй като описаното тук каране е подходящо само за хора, които имат афинитет към спускането по стръмни склонове без пътека, следвайки само общата посока. Но такива със сигурност има сред читателите ни и докато намерим друг подход към основната пътека, описана по-долу, реших, че този „дивашки“ маршрут е по-добре от нищо. 🙂

Още няколко думи за пътеката и достигането до нея. Първо я видях на сателитните изображение в Google Earth в частта ѝ над селото, където пътеката е ясна и широка. Проследих я с „моливчето“ нагоре по хълма и от другата му страна чак до едно дере, откъдето изглеждаше, че продължава право нагоре по рида и се съединява с подсичащата пътека от „четворката“, че даже си я представих и още нагоре до черния път. Всичко изглеждаше логично, но когато се озовахме „на терен“, реалностите бяха други. Първо, пътеката със сигурност не започваше там, където предполагах. Второ, една част от предварителния проект изобщо не беше пътека – някога е имало такава, но вече е напълно заличена от природата. И все пак карането по склона е възможно, дори мога да кажа интересно, стига да не ви плашат стръмните и ронливи терени и липсата на ясна линия за каране. Ясна посока обаче има – погледнато отгоре, важната точка е една седловина, където вече започват по-ясните пътеки.

Маршрутът е кратък, но изкачването не е за пренебрегване, макар че наклонът на черния път е умерен и плавен. Както и при други кратки карания в района, най-логично е да комбинирате този маршрут с някоя от многото други пътеки, описани в МТБ-БГ – както над Горна Брезница, така и над Кресна.

GPS навигацията за това каране е задължителна, защото голяма част от спускането е на практика без път и пътека, просто надолу по склона. Затова е важно да имате следа, с която да правите бързи справки от време на време.

Изходна точка: с. Горна Брезница, първия площад (при моста над реката).

Ниво на техническа трудност: високо (R1, R2, FX, Т3, Т4)

Физическо натоварване: средно (КФН=5.5)

Продължителност: 1-2 часа

Вода: 1 – 1.5 л, в Горна Брезница има няколко чешми

Храна: Не е необходима, в Горна Брезница има кръчми и магазини

Изтеглете GPS следата (в универсалния формат gpx) и я заредете във вашия уред за навигация. Разпечатайте PDF описанието, за да имате най-важната информация за маршрута по време на карането.

01 (0.0 км) – От центъра на Горна Брезница (площада в долния край на селото) продължаваме по главната улица, която минава по мост над реката и се изкачва на северозапад към горния край на селото. При стадиона улицата преминава в черен път и навлиза в долината на Равна река.

02 (1.6 км) – При една кошара (вляво) се отбиваме надясно по друг черен път и следваме само него нагоре (след 100 м в т.03 отново сме надясно). С няколко серпентини се изкачваме високо над Горна Брезница, като пропускаме няколко пътеки вдясно.

04 (5.6 км) – Малко преди една серпентина на черния път трябва да забележите тясна пътечка със страничен наклон, която свърва вдясно към близкия дол. Тръгваме по нея.

05 (5.7 км) – В дола рязко обръщаме посоката на 180° надясно и търсим в гората тясна, едва забележима конска пътека, която подсича склона със страничен наклон. Следваме я, докато не се изгуби, след което продължаваме по билото на рида право надолу, с леки завои, където видим остатъците от слабо използвана пътека.

06 (6.0 км) – Пресичаме по-ясна и широка пътека, идваща отляво и продължаваща надясно над една пропаст. Ние продължаваме право надолу по ръба на реброто, следвайки едва заблежимата основа на отдавна изоставена пътека. В общи линии продължаваме да караме само по посока на седловината пред нас, без ясно изразено трасе.

07 (6.8 км) – Достигаме седловината в основата на един хълм, който ни дели от Горна Брезница. Още отгоре трябва да сте видяли пътеката, която се изкачва по хълма – продължаваме по нея  кратко бутане. Има няколко „ръкава“, следваме най-ясния и изчистен от храсти и тръни. След една поляна пътеката се заравнява и карането вече е възможно и приятно, макар че на много места трябва да се пазим от бодливи клони. Преваляме хълма и започваме да се спускаме по билото.

08 (7.5 км) – Включваме се в ясна и по-широка пътека, идваща отляво (откъм дерето). Продължаваме по нея надясно. На места се разделя на няколко линии, следваме основната (най-широката или по-високата, според случая). При нужда поглеждайте GPS-а.

09 (8.5 км) – Вече сме съвсем близо до Горна Брезница. Пресичаме коритото на пресъхващ поток и продължаваме по пътеката от другата му страна, която върви над първите къщи на селото.

10 (9.0 км) – Излизаме на черен път (най-горната улица от тази страна на реката). Поемаме по него наляво и веднага след това по първата улица надясно. След 100 метра (т.11) пресичаме улицата и продължаваме към мост над реката, по който излизаме на главната улица в т.12 и надясно се прибираме към площада.

Снимки: Любомир Ботушаров

Ако желаете да изпратите маршрут или GPS следа за публикуване в MTB-BG.com, свържете се с нас на [email protected] или използвайте някой от начините, описани тук: http://www.mtb-bg.com/index.php/other/mtb-bg/4647-mtb-bg-contributors.