Горна Брезница 4

Не е нужно човек да има магическо кълбо, за да предскаже, че когато зимата е студена и с много сняг, районът около Кресна започва да привлича повече планински колоездачи от обикновено. Причината е, че това е може би най-близката до София точка с температури над нулата и сухи пътеки, което я прави възможна дестинация и за еднодневни карания (пътят от столицата дотам е около час и половина). И макар че обикновено казваме просто „ще караме в Кресна“, в половината от случаите всъщност караме над с. Горна Брезница, тъй като там пътеките са особено нагъсто. Чак е учудващо, че във вече наличната мрежа от пътеки по склоновете над селото успяваме все още да открием по някой нов възел или нишка, но точно това се случи на няколко пъти през февруари 2017 г. В настоящата статия ви представям една от тези нови находки.

Хубаво е човек по време на спускане да поспира и да разглежда околните баири. Точно при една такава почивка, докато карахме по маршрута „Кресна – Горна Брезница 3“, видях една подсичаща пътека на отсрещния склон. Дори от разстояние няколкостотин метра се виждаше ясно, че тя е широка и добре утъпкана, минавайки над едни песъчливо-скалисти урви, което означаваше, че вероятно се ползва, но откъде тръгваше и накъде отиваше? Това е един от тези въпроси, които се загнездват като трънче в съзнанието и още същата вечер проверявах на сателитните снимки възможните ѝ извивки. Когато ми се стори, че съм ги намерил, проучването ѝ залегна като задължителна част от програмата на следващото каране в региона.

Оказа се обаче, че началото ѝ трябваше да търсим на съвсем различно място. Проучвателните мероприятия отнеха цели два дни, като в първия с цената на един час пешеходно обикаляне открих средата и долния край на пътеката, където тя се влива в пътеката от цитирания горе маршрут, а на следващия ден измъчих една ентусиазирана дружина с изключително тегаво изкачване, за да успеем да открием и горния край на пътеката, който е особено добре маскиран и до този момент вероятно е бил известен само на местните овчари и коняри. В рамките на тези два дни имаше и малко фрийрайд, и умерена доза храсталясване, т.е. прекарахме си много добре, но на „масовия потребител“ ще спестя всичко това и ще поднеса на тепсия готовия деликатес.

За мен лично това е една от най-хубавите пътеки в района – не за друго, а защото подсича склона с малък наклон надолу, завирайки се от дере в дере, което я прави по-дълга в сравнение с някои от другите пътеки, които се спускат по-направо и по-стръмно и завършват твърде бързо. Малкият наклон я прави привидно лесна, но стръмният склон от едната страна гарантира силни усещания и изисква здрави нерви и увереност в карането, така че в никакъв случай не я препоръчвам на хора, които все още не са развили тези качества. И все пак, нека не ви плаша твърде много – в техническо отношение това е една от по-лесните пътеки над Горна Брезница, поне ако я гледаме в цялост.

За съжаление не успях да направя достатъчно хубави снимки, за да покажа чрез тях пътеката. В края на статията ще видите няколко кадъра, но станаха някак обикновени. Надявам се, че при някое следващо каране по нея ще имаме време за повече подготовка, тъй като този маршрут предлага добри възможности и за „позьорстване“.

Общата дължина на маршрута е съвсем малка, но изкачването си е сериозно. Разбира се, не се очаква да биете път до Горна Брезница само за този маршрут, така че най-логично е да го комбинирате с някое от многото други карания там, които са описани в МТБ-БГ.

За този маршрут е силно препоръчително да имате GPS навигация, защото началото на пътеката е много трудно за описване и намиране.

Изходна точка: с. Горна Брезница, първия площад (при моста над реката).

Ниво на техническа трудност: високо (R1, R2, Т3, Т4)

Продължителност: 1-2 часа

Вода: 1 – 1.5 л, в Горна Брезница има няколко чешми

Храна: Не е необходима, в Горна Брезница има кръчми и магазини

Изтеглете GPS следата (в универсалния формат gpx) и я заредете във вашия уред за навигация. Разпечатайте PDF описанието, за да имате най-важната информация за маршрута по време на карането.

01 (0.0 км) – От центъра на Горна Брезница (площада в долния край на селото) продължаваме по главната улица, която минава по мост над реката и се изкачва на северозапад към горния край на селото. При стадиона улицата преминава в черен път и навлиза в долината на Равна река.

02 (1.6 км) – При една кошара (вляво) се отбиваме надясно по друг черен път и следваме само него нагоре (след 100 м в т.03 отново сме надясно). С няколко серпентини се изкачваме високо над Горна Брезница. В т.04 (4.9 км) пропускаме отклонението към двете основни пътеки по южния склон и продължаваме още нагоре по пътя.

05 (5.7 км) – Основният път правя завой наляво на 180°. Ние се отклоняваме надясно и надолу по занемарен черен път, който върви покрай границата на резерват „Тисата“. Оттук започва спускането, така че ако носите защитна екипировка, сложете я. Карайте по пътя бавно, за да не пропуснете следващата отбивка, тъй като тя е буквално незабележима!

06 (6.2 км) – Надясно е пътеката, която трябва да намерите. До самия път няма нищо – просто гола поляна. Тръгнете надясно по хоризонтала и като стигнете близката долчинка, би трябвало да видите 2-3 пътеки, които тръгват от нея. Придържайте се към по-високите. В началото пътеката са съвсем тъничка, на места само колкото за гумите. Постепенно става все по-широка и ясна. Преминаваме от дере в дере, като на места има и леки изкачвания, но цялостно наклонът е надолу. Внимавайте на местата, където отстрани има пропаст или стръмно дере – ако ви липсва увереност, по-добре слизайте на тези места.

07 (7.6 км) – Включваме се в пътеката, която пропуснахме в т. 04. Точно на това място тя върви с доста разклонения и улеи, държим най-левите.

08 (7.7 км) – Тук трябва рязко да завием вляво към съседната долчинка и да продължим по пътеката в нея. След 300 м излизаме на поляна, където пътеката продължава надясно към с. Горна Брезница. Оттук тя става по-стръмна и слиза към селото с много серпентини.

09 (8.7 км) – Пътеката свършва в покрайнините на Горна Брезница. Има няколко варианта да се върнем до площада, ние избрахме черния път наляво, след това в т. 10 (9.1 км) по улицата надясно, минаваме покрай една чешма по мост над реката и продължаваме направо, докато не излезем на главната улица точно над площада.

Снимки: Любомир Ботушаров

Ако желаете да изпратите маршрут или GPS следа за публикуване в MTB-BG.com, свържете се с нас на [email protected] или използвайте някой от начините, описани тук: http://www.mtb-bg.com/index.php/other/mtb-bg/4647-mtb-bg-contributors.