Фалковец – Чупрене – хижа „Горски рай“ – Репляна

При 400 км маркирани маршрути около Белоградчик и Чипровци, не е много трудно човек да планира и по-дълги преходи, при това не е задължително те да са изтощителни, тъй като включването на доста асфалт по междуселските пътища обикновено е неизбежно. Именно един такъв маршрут направихме на втория ден от гостуването ни в Белоградчик в началото на април 2014 г. Той ще се хареса на много хора, тъй като се качва нависоко, но не прекалено; отвежда ни в диви, красиви и много запазени места, но все пак и достатъчно облагородени за туризъм (типичен пример е самата хижа „Горски рай“); уплътнява цял един ден, но без да се уморим твърде много, защото изкачването е плавно и дълго, а денивелацията, съпоставена с дължината не е толкова страшна; и не на последно място, като техничност маршрутът е по-скоро лесен, макар че не липсват и доста забавни участъци по черните пътища надолу. Впрочем, техническата трудност се влияе доста от сезона – при нашето минаване пътят надолу на много места се бе превърнал в поточе, което налагаше малко по-предпазливо каране, но иначе нямаше нищо трудно в него, освен няколко по-каменисти и изровени участъка. С повече внимание обаче карането е по възможностите на всеки, дори и на прохождащи планински колоездачи.

View Larger Map

Картата е базирана върху OFRM Geotrade . Кликнете върху нея, за да я отворите в по-голям размер.

Изходна точка: с. Фалковец, хан „Мадона“
Денивелация (изкачване): 1180 м
Физическо натоварване: високо, КФН=8
Продължителност: 4-5 часа с по-бързо темпо; 6-10 часа с по-бавно темпо и почивки
Вода: 1.5 л, на няколко места по пътя нагоре има чешми
Храна: За цял ден, в хижа „Горски рай“ има храна

GPS следи във формати gdb (за Garmin) и gpx (универсален): gpstrack-2014_falkovets-chuprene-gorski-rai-replqna.zip
GPS файл с нарязани до 500 т. следи за стари приемници Garmin

Описание на маршрута в PDF: gpstrack-2014_falkovets-chuprene-gorski-rai-replqna.pdf

Изтеглете zip файла и го разархивирайте. След това използвайте файла, който е подходящ за вашия уред.

Между другото, хижа „Горски рай“ е един от подстъпите към вр. Миджур. Не съм убеден, че качването с велосипед до него е подходящо за не-мазохисти, затова няма да ви го препоръчам, макар че ако сте любители на приключенското каране, може да обмислите и такъв вариант. Във форума има един страхотен разказ на taurus13, който може да ви е от полза в подобна начинание. Аз обаче си мисля, че за по-обикновени велотуристи най-добрият подход би бил двудневна почивка с изкачване до хижа „Горски рай“ през първия ден с байкове, спане там, пешеходна разходка до вр. Миджур (първия или втория ден) и спускане от хижата през с. Репляна. Само като идея го давам, една от многото възможни.

В тази връзка имайте предвид, че това е граничен район и във всички случаи, ако смятате да карате над нивото на хижата, е задължително да се обадите предварително на Гранична полиция. Даже и при каране под хижата може да ви проверят, но там едва ли ще ви направят проблем, докато по билото е по-добре да не се мотаете, ако не се предупредили органите за присъствието си.

Важно е също да се обадите предварително на хижарите – особено ако се случи да сте там в делничен ден. Телефоните на хижа „Горски рай“ са 0087414038, 0878856005 и 0885644038, Митко и Краси.

Друго важно уточнение е, че по принцип маршрутът може да се кара и в двете посоки, но тази, в която е публикуван тук, е с по-малкото асфалт при спускане, но пък с повече кал. Въпрос на вкус, както се казва.

От пръв поглед се вижда и друго – това е най-дългият вариант на маршрута, но лесно можете да си направите и по-къси. Скъсяване №1 би било да започнете от с. Протопопинци и да завършите пак там – спестявате няколко километра асфалт. Още по-късо каране би се получило, ако започнете от с. Чупрене и след това в Репляна продължите по асфалта обратно към него, вместо по черен път към Протопопинци.

Маршрутът не е труден за навигация, дори и без GPS можете да се оправите, стига да имате карта и елементарна ориентация. Много от неговите части са маркирани – както с веломаркировка, така и с туристическа. А и като цяло се следват само „главни“ черни пътища.

Разказ и снимки от карането можете да прочетете в тази статия: http://www.mtb-bg.com/index.php/trails/travel/2784-travel081-belogradchik-april-2014

Допълнителни снимки можете да разгледате в тази галерия: http://www.mtb-bg.com/index.php/gallery/photos/belogradchik-april-2014

*Маршрутът може да се направи и в обратната посока

001 (0.0 км) – От хан „Мадона“ поемаме по пътя в посока Белоградчик.
002 (0.8 км) – Вляво е отбивката за с.Долни лом, ние караме направо.
003 (2.5 км) – Поемаме наляво към с. Чупрене. Минаваме през селата Протопопинци и Търговище.
004 (11.6 км) – Пътен кантон, наляво е пътят към с. Репляна, ние продължаваме направо към с. Чупрене.
005 (13.4 км) – Навлизаме в с. Чупрене, вдясно е пътят за с. Върбово.
006 (14.0 км) – Центъра на с. Чупрене. Продължаваме напред и нагоре по главната улица, която постепенно излиза от селото и се превръща в черен път, покрит с макадам.
007 (16.2 км) – Надясно се отбива черен път към с. Стакевци. Ние продължаваме напред по основния път.
008 (19.6 км) – Вдясно се отклонява друг черен път, пропускаме го.
009 (19.7 км) – Още едно отклонение, този път вляво – пропускаме и него и продължаваме направо.
010 (19.8 км) – Следваме основния път със серпентина надясно, първата от няколко такива. Направо има пряк черен път, но той е по-стръмен, а и по него ще пропуснем Зарезан чешма, която е приятно място за почивка.
011 (23.3 км) – Минаваме покрай ловна хижа, продължаваме направо и нагоре по основния черен път.
012 (24.3 км) – Следваме основния черен път нагоре, пропускаме друг вдясно. След малко пътят ни завива наляво в едно дере и започва да се изкачва по все по-открит склон.
013 (29.2 км) – Излизаме на равна билна поляна. Вляво се отклонява черен път, пропускаме го и следваме основния.
014 (29.3 км) – 100 метра по-нататък пресичаме по пряк черен път една серпентина, за да минем покрай чешмата Бекинска шобърка. Има и кът за почивка. Хижата вече е близо.
015 (29.8 км) – Пропускаме черен път вляво към някаква горска вила.
016 (29.9 км) – Още един път вляво, пропускаме и него.
017 (30.2 км) – Излизаме на красива поляна. Вляво, малко над нея, е хижа „Горски рай“. До нея се изкачваме по черен път, след това трябва отново да се върнем на поляната и да продължим напред, започвайки спускането.
018 (30.9 км) – На друга поляна пътят прави завой надясно на 180°.
019 (34.7 км) – Има пряк и обиколен черен път, ние караме по прекия наляво. Този участък е по-стръмен, каменист и техничен. След това влизаме трайно в гората в дерето на малка река, която се казва Краставичка. 🙂 Следваме само главния път, рядко има отклонения и ако има, те са второстепенни.
020 (42.2 км) – Вдясно към с. Горни Лом се спуска някакъв много стръмен черен път, ние караме направо по основния. Минаваме през още сенчести гори, след това караме бързо, след това правим няколко серпентини над с. Репляна, преди да излезем на асфалта при него.
021 (47.1 км) – с. Репляна. Излизаме на асфалтовия път и поемаме наляво през селото.
022 (47.6 км) – Центъра на с.Репляна. Отбиваме се по уличка надясно, която веднага преминава в черен път и навлиза в плитка и много красива клисура между двата карстови хълма над селото. Първо се движим надолу, после пътят сменя наклона си и имаме и малко изкачване. Следваме основния път в долината, тук-там има някое по-невзрачно отклонение.
023 (51.0 км) – На една поляна вдясно има друг черен път, ние караме направо и след 200-300 м наляво.
024 (52.6 км) – Вече сме в долината на р. Чупренска. Наляво има черен път – пропускаме го и караме направо по поречието.
025 (53.4 км) – Излизаме на главната улица в с. Протопопинци. Оттук продължаваме по познатия ни вече асфалт към с. Фалковец и хан „Мадона“, където завършваме карането.

Домакини

Къща за гости „Мадона“ – гр. Белоградчик и хан „Мадона“ – с. Фалковец

Наши домакини при това посещение бяха къща за гости „Мадона“ в гр. Белоградчик и хан „Мадона“, който  се намира точно на пътя за Белоградчик в с. Фалковец, малко преди отбивката за гр. Чипровци. При наличието на няколко маршрута, тръгващи или преминаващи оттам, и собственик, който сам е запален колоездач и член на местния велоклуб „Скала“, там не просто има възможност за настаняване на планински колоездачи – те са едни от най-желаните гости! Вижте какво може да ви предложи хан „Мадона“:

– Външно и вътрешно оформление в традиционен български стил.

– Голяма механа с добра кухня и отлично обслужване.

– Просторни и уютно обзаведени стаи с всички необходими удобства за качествена почивка.

– Огромен двор с овошки и множество интересни предмети, включително няколко модела каруци. 🙂

– Обширна и равна поляна за къмпинг с всички необходими удобства – ток, вода, тоалетни и бани.

– Велосипеди и екипировка под наем за вас или за ваши приятели, включително и възможности за ремонт при нужда.

– За всички маркирани маршрути на място можете да получите помощ, указания, а също и хартиена карта и брошура.

За запитвания и резервации можете да се свържете с хан „Мадона“ чрез електронна поща: [email protected] или на телефон 0894 774746. Повече подробности за хотела и къщата за гости можете да видите в интернет на адрес: http://hanmadona.com/.