Кресна – Ощава – Стара Кресна

Един GPS маршрут за любителите на: черните пътища, стръмните баири, топлото (или дори горещо) време, сухите почви, отдалечените планински села, минералните бани и забавните пътеки. И то какво излезе? Че е за всеки любител на планинското колоездене, особено ако има афинитет към югозапада!

Изходна точка: Международен път София-Кулата (Е79) – отбивката за с. Ощава.
Денивелация (изкачване): 1100 м
Ниво на техническа трудност: високо (R1, R2, R3, Т3, Т4)
Физическо натоварване: средно, КФН=7
Продължителност: 3-4 часа (с по-бързо темпо), 4-7 часа (с почивки и бавно темпо)
Вода: 3 л
Храна: За цял ден.

GPS следи във формати gdb (за Garmin) и gpx (универсален): gpstrack0037_Kresna-Oshtava.zip

Изтеглете zip файла и го разархивирайте. След това използвайте файла, който е подходящ за вашия уред.

Бързам да го публикувам, преди в района на Кресна да е станало горещо, защото описаното по-долу каране го направих през май 2012 г. и мога да ви уверя, че по открития баир нагоре щяхме да умрем в адски мъки, защото температурата сякаш надхвърляше 30 градуса още преди обяд. Е, през март и април такава опасност няма, затова ви препоръчвам да го пробвате точно през този период или в късните есенни месеци. Ако пък решите да се пържите в по-топлите месеци, задължително тръгнете рано сутринта, защото точно първото изкачване е критичното – хем е стръмно, хем е открито!

Иначе маршрутът е доста приятен – получава се типично ХС каране с подскачане от баир на баир, като се минава и през долчинки, разбира се. В този ред на мисли, ако не обичате такъв тип каране, при което наклонът често сменя посоката си, може би е по-добре да потърсите нещо друго. Едно от безспорните достойнства на маршрута е и минаването през няколко интересни места като селата Ощава и Стара Кресна и разположените между тях минерални бани, където можете да се топнете и да разпуснете в следобедната жега. На много места между короните на дърветата се откриват и гледки към Пирин (в чиито поли се намирате), която напролет все още е бяла и контрастира особено силно с топлината и зеленината по пътя ви.

Маршрутът е напълно достъпен за всеки любител на колоезденето и планината, тъй като не е прекалено дълъг и всеки би могъл да го направи в рамките на един ден, а пък не липсват и предизвикателства за по-напредналите. Макар че голяма част от карането е по черни пътища, има и две забавни пътеки. Първата ви отвежда точно при минералните бани и е съвсем кратка и сравнително лесна. Втората е завършека на карането и там трябва да внимавате повече – някога това е било много стръмен черен път, но е бил изоставен и дъждовете са го превърнали в широка, технична пътека, която при каране с по-висока скорост може да осигури на места усещания, сходни с някои трасета за спускане! Има големи камъни и падове, има и дълбоки улеи и коловози, които на места изникват изненадващо. Затова ви съветвам да бъдете нащрек! Само заради тази пътека техническата трудност на маршрута е висока и наистина има няколко участъка, които ще затруднят по-неуверените, но все пак е достатъчно широко, за да може да се кара внимателно и при нужда да се слезе, затова казах, че маршрутът е подходящ за почти всеки. Все пак, ако карането по трудни терени ви плаши, можете да пропуснете тази част и да се спуснете надолу по асфалта от Стара Кресна.

Единствената наистина неприятна част от маршрута е карането в продължение на почти 5 км по международния път Е79, който винаги е натоварен. Именно в тази отсечка трябва да бъдете най-внимателни. За съжаление още не съм проучил варианти за избягването ѝ.

Началото на маршрута е малко странно – точно при отбивката от международния път за селата Стара Кресна и Ощава. Избрах това място, защото то е точно по средата между двата варианта за паркиране – единият е в същинското дефиле, при Кресненското ханче, а другият е в самото начало на гр. Кресна. Ако сте избрали втория вариант, най-удобно е направо да стартирате по черния път, т.е. първите няколко километра от описанието за вас ще са последни. Ако тръгвате от Кресненското ханче, добавяте още няколко километра по международния път, но ние направихме точно така, защото спахме на палатки край брега на Струма.

Описание на маршрута

01 (0.00 км) – Тръгнете по международния път Е79 към гр. Кресна. Карайте плътно вдясно и с повишено внимание!

02 (4.8 км) – В края на последния широк ляв завой преди Кресна трябва да пресечете жп линията вляво от пътя (и тук с повишено внимание!) и да започнете изкачването нагоре по стръмен черен път.

03 (5.0 км) – Вдясно се отбива по-малък черен път, вие продължете наляво и нагоре по основния, който е и по-стръмен. Пътят стремглаво набира височина. На места се отклоняват пътечки или занемарени черни пътища – пропускайте ги и следвайте основния черен път.

04 (11.5 км) – Разклон, карайте наляво по черен път.

05 (12.2 км) – Разклон, надясно по основния черен път.

06 (12.5 км) – Надясно по черен път.

07 (12.8 км) – Разклон – карайте по черния път наляво, макар да е занемарен. След малко той навлиза в гора, после се превръща в дърварски път с променлив наклон.

08 (14.3 км) – Т-образно кръстовище на дърварски пътища – продължете надясно и нагоре.

09 (14.6 км) – Излизате на билото, на хубав и широк черен път. Продължете по него наляво.

10 (15.0 км) – Направо по основния черен път.

11 (15.5 км) – Излизате на още по-голям черен път. По него наляво.

12 (15.6 км) – След 100 м достигате голям кръстопът. Продължете по черния горски път най-вляво.

13 (16.5 км) – Пътят се раздвоява, карайте наляво.

14 (16.9 км) – Отново разклон, този път сте надясно.

15 (17.5 км) – Озовавате се в долчинка и виждате изоставените къщи на стара махала на Ощава. Отдясно идва друг черен път, продължете наляво и след това със серпентини нагоре по отсрещния склон.

16 (18.5 км) – Отляво идва черен път, продължете направо. Вече би трябвало да виждате селото. След малко вдясно се отклонява друг черен път – отново сте направо.

17 (20.1 км) – След кратко спускане до дерето, в което са разположени част от къщите на селото, трябва да направите обратен завой и да се изкачите към центъра на Ощава.Продължете по главната улица и излезте от селото по пътя към Стара Кресна.

18 (22.5 км) – След поредица от завои в гънките на две дерета и точно преди един десен завой на пътя трябва да се отклоните наляво и надолу по черен път.

19 (22.9 км) – Разклон, следвайте десния път.

20 (23.6 км) – Основният път продължава наляво и надолу, вие трябва да намерите пътека вдясно и надолу през поляната.

21 (24.5 км) – По пътеката стигате до минералните бани между Ощава и Стара Кресна. Оттук продължете по разбития асфалтов път нагоре към Стара Кресна.

22 (26.0 км) – Излизате на шосето между Ощава и Стара Кресна. Наляво и надолу по него.

23 (26.9 км) – Центъра на Стара Кресна. Автомобилният път продължава наляво, вие карайте по улицата направо (З-ЮЗ) в посока Кресненското дефиле.

24 (27.4 км) – След последните къщи се озовавате на нещо като плато и достигате кръстопът с друг черен път. Продължете направо (югозапад) по занемарен черен път, който скоро придобива вид на широка пътека. Внимавайте, защото теренът е доста опасен, особено при каране с по-висока скорост.

25 (29.3 км) – Пътеката се раздвоява, левият ръкав е по-добър. Скоро след това пътеката постепенно добива отново вид на черен път.

26 (30.2 км) – Разклон – продължете надясно по нещо средно между пътека и черен път.

27 (30.6 км) – Спускате се до тунела над ЖП линията (няма да го видите, защото е под вас) и там трябва да продължите нагоре и наляво по черен път.

28 (30.8 км) – Излизате на асфалтовия път за Ощава. Надясно и надолу по него до сливането му с международния път Е79.

Места за настаняване и хранене

Ресторант „Будилска скара“ – Намира се на изключително удобно място в гр. Кресна, на главен път Е79, при отбивката за с. Горна Брезница. Разполага с охраняем паркинг, където можете да оставите колите по време на карането. Предлага вкусна и приготвена на момента скара и всякакви други ястия, включително и по поръчка и предварителна заявка. Телефони: 0878712004, 0885712004.