Размери на кормило, лапа, курбели

В този форум съхраняваме темите, за които сме преценили, че съдържат повече интересна или полезна информация и не заслужават да бъдат изтрити, въпреки че са поостарели. На който му е интересно, може да ги прегледа - ще намери интересни неща.

Размери на кормило, лапа, курбели

Мнениеот Nymphetamine » Нед Юли 29, 2007 11:21 am

Колебая се какъв да бъде размера на кормилото и лапата, както и дължината на раменете на курбелите и броя на зъбите...
И така, карал съм с кормило 680мм, но напоследък си мисля за 710мм. Не мога да сравня и двата размера, за това питам: какви предимства и какви негативи получавам с по-голям размер (сетих се за един - няма да мога да минавам между по-близки дървета. :))
За лапата мисля, че 40мм е добре, но пак не мога да сравнявам между двата най-разпространени размера - 40 и 60мм, тъй като досега съм карал само с 60мм.
При курбелите положението е малко по-сложно. Тук размера на рамото е пряко свързан с броя на зъбите:
-първия вариант - алуминиева плоча с 38 зъба, 170мм, без башгард.
-втория вариант - стоманена плоча с 36 зъба, 175мм, с башгард.
Смятам, че 36 зъба ще са ми по-удобни, освен това има и гард, но не знам как стоят нещата с дължината. С обувките съм 177 висок, да се има предвид. :)
Мерси предварително.
Аватар
Nymphetamine
 
Мнения: 3197
Рейтинг: 1999
Регистриран на: Чет Фев 10, 2005 9:30 pm
Местоположение: Пловдив, България

Мнениеот LamqtaSpaska » Нед Юли 29, 2007 11:37 am

ми на всеки му е удобно различна комбинация от дължина на лапа,кормило, брой зъби на плочата и тн....

аз лично карам с 55мм лапа, 680 до 720мм кормило (като най-удобно ми е 700-710мм), 170мм курбели и 36 зъба плоча...

1.80 съм висок
LamqtaSpaska
 
Мнения: 134
Рейтинг: 1231
Регистриран на: Пет Юли 27, 2007 7:33 am

Мнениеот jivkonik » Нед Юли 29, 2007 11:54 am

Много въпроси си задал бре!
Дългото кормило - за мен е удобство. Разликата между дълго и късо се усеща при завиване - на дългото краищата изминават повече път в сравнение тази на късото за едно и също завиване на предното колело, разбира се дължината на лапата също влияе на това. Управлението с по-дълго кормило е по-плавно и прецизно. Ако кормилото е доста по дълго спрямо ширината на рамененете ти обаче може да има проблем - ръцете, ако ги държиш в края на кормилото не са точно срещу раменете (разтворени са повече от раменния пояс), от там се получава едно напрежение в раменния пояс (от тежестта на тялото върху ръцете, все пак си наведен напред) и евентуално дискомфорт и болки в раменете (ако се кара много време така). ЗА да не става така просто държищ курмилото малко по-навътре (като имаш по-дълги грипове за целта) при каране по равно и нагоре. Като дойде време за спускането хващаш по-накрая, държиш спирачните лостечта за връховете им (повече сила) и контролираш по-добре завиването.
Лапата - дължината и е жизненоважна за стойката по време на каране, от там за комфорта ти. Тя е основен фактор в постигането на нужната "ефективна дължина на кокпита". Всичко зависи от ръста ти и размера рамка която ползваш. Не може да се даде точен отговор каква ти трябва. Хубавото е, че имаш някаква и караш се нея, ако се чувстваш прегърбен, кормилото ти идва прекалено близо до краката и тялото - значи имаш нужда от по-дълга. имай в предвид, че дългата ще направи стойката ти по-излегната напред, от там центъра на тежестта отива също напред. Ако с лапата, която караш се чувстваш много излегнат напред може би ти трябва по-къса. Всичко е строго специфично за конкретния човек и рамка, ти трябва да си усетиш тези неща.
Дългата и къса лапа също влияят на завиването на велосипеда. При по-дългата пак има по-голяма плавност и прецизност.
За дължината на курбелите - карал съм със 175 мм, сега съм със 170 мм. Ръста ми е 171 см. Като чели 170мм са ми по удобни....
НА всички твои въпроси отговор би дал хубав калкулатор за избор на размер велосипед, имаше такъв преди време на един сайт, за съжаление го махнаха! Там си слагаше човек 6-7 основни размера (височина при чатала, дължина на ръката и други) и калкулатора даваше препоръчителни размери за рамката, за ефективната дължина, за лапата, за височнита на седалката и т.н.
Аватар
jivkonik
 
Мнения: 2600
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юни 29, 2004 9:59 pm
Местоположение: Bulgaria, Sofia

Мнениеот jivkonik » Нед Юли 29, 2007 11:59 am

Ако ще правиш колелото основно за спускане по-късата "ефективна дължина" ще ти е по-удобна за остро маневриране и изтегляле тялото назад. Удобството при педалиране ще страда. Ако колелото е за въртене по-дългата "ефестивна дължина" прави комфорта при дълги педалирания, но страда маневреността и изтеглянето назад при спускане. Баланса ще си го намериш сам. :agree:
Аватар
jivkonik
 
Мнения: 2600
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юни 29, 2004 9:59 pm
Местоположение: Bulgaria, Sofia

Мнениеот codename47 » Нед Юли 29, 2007 12:39 pm

отначало карах с 68см кормило и 10см лапа-на HT2 стандартните, после си зех 710 с 50мм издигане+40 лапа. За спускане беше супер-минавах през места където преди не можех но за качване стана трудно. Сега съм с 710 с 25 издигане и 60мм лапа и мисля че това е един добър баланс от двете
Ако приемете ограниченията си, ще успеете да ги прескочите и да минете отвъд тях!
Аватар
codename47
 
Мнения: 2295
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Май 13, 2006 9:19 pm
Местоположение: София

Мнениеот Nymphetamine » Нед Юли 29, 2007 12:44 pm

С DH-ориентация го замислям. Струва ми се 40мм лапа ще ми е по-добре, а 710 кормило май ще е твърде дълго и смятам да се спра на 680мм. За курбелите... привлича ме присъствието на башгард при 175 милиметровите.
Аватар
Nymphetamine
 
Мнения: 3197
Рейтинг: 1999
Регистриран на: Чет Фев 10, 2005 9:30 pm
Местоположение: Пловдив, България

Мнениеот jivkonik » Нед Юли 29, 2007 12:56 pm

Nymphetamine написа:С DH-ориентация го замислям. Струва ми се 40мм лапа ще ми е по-добре, а 710 кормило май ще е твърде дълго и смятам да се спра на 680мм. За курбелите... привлича ме присъствието на башгард при 175 милиметровите.

А какъв е проблема да се слага Башгард и на 170мм курбели?! Радиуса на дупките за монтажа е различан за тях и не може да се монтират ли? Все пак 5мм ще ти по-далеч педала от земята, което си е предимство.
Аватар
jivkonik
 
Мнения: 2600
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юни 29, 2004 9:59 pm
Местоположение: Bulgaria, Sofia

Мнениеот Nymphetamine » Нед Юли 29, 2007 12:59 pm

И са 10лв по-скъпи, хихи. :)
Това също е вариант - да се сложи башгарда по-късно. Прнципно също предпочитам 170мм, но са свързани с допълнителни разходи. Въпреки това, май на тях ще се спра.
Аватар
Nymphetamine
 
Мнения: 3197
Рейтинг: 1999
Регистриран на: Чет Фев 10, 2005 9:30 pm
Местоположение: Пловдив, България

Мнениеот GECKO » Нед Юли 29, 2007 1:36 pm

Аз лично, не се чувствам удобно със 175мм курбели надолу. При въртене са истински рай, но сега карам със 170мм и смятам да намалям до 165мм за нанадолното колело.
Кормилото си зависи от раменете, но ако ще се движиш предимно надолу и обичаш да караш на скорост по камъЦИ едно по-дълго кормило ти дава малко повече комфорт при газенето на скорост (може би защото дава по-голям лост и не може да те отплеснат толкоз лесно камъците... а може и да не е просто казвам аз как го усещам) Аз си карам със 740мм кормило и се чувствам адски комфортно на него, а иначе под 700мм не мисля да минавам повече - просто не ми е приятно усещането, дори малкото колело се кара със 720мм кормило и там идва полезно, защо не знам, но като се върти нагоре е адски комфортно с него. Аз съм си едричък, и може това да оказва влияние ;)
За лапата... Живко си го е казал, увеличава ефективния кокпит, и все пак рефлектира на управлението. Аз имам избора между 45 и 55мм настройка на захвата и тук карам със 55мм. Отново, чувествам се адски комфортно на скорост и не мога да се оплача от управление, въпреки, че всички ми разправят колко не завивало колелото :D Настройката на 45мм ме докарва във много... странно положение върху колелото, може да свикна, но с 55 ми е по приятно, а и предницата някак... не стои достатъчно на земята със къса лапа :D

EditЪ:

За курбелите сега виждам, че имаш избор между алуминиеви и стоманени плочи, та... насочи се към алуминиева плоча независимо колко дълги курбели ще избереш - винаги е по-добре :)

Аз бих избрал опцията със 170мм алу плоча и после да си сложа bashguard :agree:
Последна промяна GECKO на Нед Юли 29, 2007 1:54 pm, променена общо 1 път
Аватар
GECKO
 
Мнения: 2688
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Чет Мар 03, 2005 1:22 am
Местоположение: GCB

Мнениеот Nymphetamine » Нед Юли 29, 2007 1:42 pm

Е, аз съм и по-дребен, предпоалгам, че по-къса лапа ще ми е по-удобна, най-вече от гледна точка на изнасянето назад. Кормилото... още не мога да преценя. За курбелите ми казаха, че има налични само 170 и 175.
Аватар
Nymphetamine
 
Мнения: 3197
Рейтинг: 1999
Регистриран на: Чет Фев 10, 2005 9:30 pm
Местоположение: Пловдив, България

Мнениеот HepBeH_XaMcTep » Нед Юли 29, 2007 2:09 pm

Nymphetamine написа:С DH-ориентация го замислям. Струва ми се 40мм лапа ще ми е по-добре, а 710 кормило май ще е твърде дълго и смятам да се спра на 680мм. За курбелите... привлича ме присъствието на башгард при 175 милиметровите.


Пробвай със 710мм кормило....
ако не ти е удобно.... винаги може да се скъси;
При спускане печелиш по-голяма маневреност .
Изображение
Nikon d300 +Nikon 50mm f1.4, Tamron 17-50 2.8 +SB600 +Minolta 5400hs +RF-602
Аватар
HepBeH_XaMcTep
 
Мнения: 7592
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Чет Юли 01, 2004 12:51 pm
Местоположение: 42.697556 N, 23.323638 E

Мнениеот jivkonik » Нед Юли 29, 2007 7:51 pm

Nymphetamine написа:Е, аз съм и по-дребен, предпоалгам, че по-къса лапа ще ми е по-удобна, най-вече от гледна точка на изнасянето назад. Кормилото... още не мога да преценя. За курбелите ми казаха, че има налични само 170 и 175.

Ти хубаво си по-дребен, но размера на рамката само ти си го знаеш какъв ти е? Така, че, може и да не ти по-удобна късата лапа, ако те сгъва много в кръста ще ти некомфортно. Изхождай от позицията СЕГА какво имаш и какво караш - измери ефективната си дължина (хоризонтална линия, успоредна на земята, свързваща мисления център от върха на седалковото колче с центъра на захвата на кормилната тръба с лапата) Виж това колко е и си прави сметка по-късо от него или по-дълго целиш, съответно избирай компонентите. В тази цялата сметка и позицията на седалката върху релсите играе, но тя е за фина настройка на дължината на кокпита, там не можеш да компенсираш повече от 2-3 см. Ако вземеш кормило с издигане и там можеш с някой сантиметър да компенсираш ефективната дължина (чрез ъгъла му, който сключва са лапата)
Аватар
jivkonik
 
Мнения: 2600
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юни 29, 2004 9:59 pm
Местоположение: Bulgaria, Sofia

Мнениеот TOYAGA » Нед Юли 29, 2007 8:29 pm

Малиии... :praying:
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот jivkonik » Нед Юли 29, 2007 8:35 pm

TOYAGA написа:Малиии... :praying:

"Кажи си думата, Бероне" :D или дай някой линк към хубав калкулатор да онагледим темата, че само в текстове се обясняваме и човека може и да не му е много ясно какво говорим.
Аватар
jivkonik
 
Мнения: 2600
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юни 29, 2004 9:59 pm
Местоположение: Bulgaria, Sofia

Мнениеот rarekin » Нед Юли 29, 2007 9:11 pm

@Nymphetamine
Ето полезни линкове към отговорите на някои от въпросите ти
http://www.mtb-bg.com/forum/viewtopic.php?t=994
Powered by TOYAGA
http://mtb-bg.com/articles/ar067.htm
Powered by Admin

:popcorn:
rarekin
 
Мнения: 1589
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Сеп 03, 2006 1:25 am
Местоположение: Германия

Мнениеот TOYAGA » Нед Юли 29, 2007 10:14 pm

@ jivkonik

Aaa, не разбирам, не разбирам аз от такЪви ралти... :dunno:
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот screamBoy » Нед Юли 29, 2007 11:08 pm

по-късото кормило
по-къса лапа (ако рамката ти не е осакатена - сиреч само за ДХ)
по-късите курбели, предполагам си с обувки 42 най-много ?

вземи най-късата лапа с най-голямото издигане
дърпаш седалката най-назад

иначе си като някое прасе - постоянно риеш със зурлата колкото и голяма вилка да сложиш 0_0
Пост свободен от семантични грешкиИзображение
Аватар
screamBoy
 
Мнения: 3261
Рейтинг: 1980
Регистриран на: Пон Окт 21, 2002 9:26 pm

Мнениеот Nymphetamine » Пон Юли 30, 2007 12:02 am

За RAM FR става въпрос. Не е чиста DH рамка. Седалката не знам дали ше ми е много удобно да я дърпам назад, обикновено я слагам по-напред, та да мога да се изнасям по-лесно назад.
Нося 43-44 номер обувки.
Аватар
Nymphetamine
 
Мнения: 3197
Рейтинг: 1999
Регистриран на: Чет Фев 10, 2005 9:30 pm
Местоположение: Пловдив, България

Мнениеот codename47 » Пон Юли 30, 2007 7:51 am

я кажете спускачите че ми е интересно като сте застанали до колелото на какво ниво ви идва кормилото-примерно около пъпа, гръдната кост или още по-нагоре, знам че това зависи от много фактори-издигане на кормилото, дължината на челото, axle to crown на вилката, спейсърите под кормилото....Интерсно ми е защото за високи хора тая голяма височина не се постига лесно
Ако приемете ограниченията си, ще успеете да ги прескочите и да минете отвъд тях!
Аватар
codename47
 
Мнения: 2295
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Май 13, 2006 9:19 pm
Местоположение: София

Мнениеот GECKO » Пон Юли 30, 2007 7:33 pm

codename47 написа:я кажете спускачите че ми е интересно като сте застанали до колелото на какво ниво ви идва кормилото-примерно около пъпа, гръдната кост или още по-нагоре, знам че това зависи от много фактори-издигане на кормилото, дължината на челото, axle to crown на вилката, спейсърите под кормилото....Интерсно ми е защото за високи хора тая голяма височина не се постига лесно


На нивото на таза, а аз и не съм висок, хубаво е да е ниско, но батко ти Screamboy обича да лежи и така да си върши работата (професионално изкривяване) :D
Аватар
GECKO
 
Мнения: 2688
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Чет Мар 03, 2005 1:22 am
Местоположение: GCB

Мнениеот screamBoy » Пон Юли 30, 2007 10:44 pm

май ми идва на диафрагмата т.е. около малко над пъпа
Пост свободен от семантични грешкиИзображение
Аватар
screamBoy
 
Мнения: 3261
Рейтинг: 1980
Регистриран на: Пон Окт 21, 2002 9:26 pm

Мнениеот codename47 » Пон Юли 30, 2007 11:15 pm

начи ше пробвам да си смъкна пъпа надолу :beer:
Ако приемете ограниченията си, ще успеете да ги прескочите и да минете отвъд тях!
Аватар
codename47
 
Мнения: 2295
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Май 13, 2006 9:19 pm
Местоположение: София

Мнениеот Admin » Вто Юли 31, 2007 11:23 am

HepBeH_XaMcTep написа:При спускане печелиш по-голяма маневреност .

Ъъъ, печелиш повече стабилност, ама с широко кормило повече маневреност... няма такъв филм ;)

@Nymphetamine
Принципните постановки са ясни - казаха ти ги и в темата, дадоха ти и линкове към друга тема и статия по въпроса.
Оттук нататък да очакваш някой друг теоретично да реши кое ще е по-добре за теб... има как, даже ти дадоха някои доста смислени съвети, но все пак само с тях няма да стане. Сядаш, мислиш с каква конфигурация да започнеш и след това караш, а ако се наложи, сменяш туй-онуй.
Интелигентният човек има възможност да се държи като такъв или като простак. Простакът няма подобен избор.
Аватар
Admin
 
Мнения: 16374
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 20, 2002 12:00 am
Местоположение: София

Мнениеот Nymphetamine » Вто Юли 31, 2007 12:07 pm

E, то това е ясно. Изчетох старите теми по въпроса, статията ти, мненията изказани доктук, направих някои измервания и дребни сметки, така че имам някаква представа в главата си. :)
Аватар
Nymphetamine
 
Мнения: 3197
Рейтинг: 1999
Регистриран на: Чет Фев 10, 2005 9:30 pm
Местоположение: Пловдив, България

Мнениеот TheUndertaker » Вто Юли 31, 2007 12:15 pm

Admin написа:
HepBeH_XaMcTep написа:При спускане печелиш по-голяма маневреност .

Ъъъ, печелиш повече стабилност, ама с широко кормило повече маневреност... няма такъв филм ;)


Всъщност не е съвсем така с широко кормило може да се постигне доста добра повратливост на предницата т.е маневреност спрямо по късо :) Няма да е като с късо ма няма и да е като с широко ... Ъглова терапия му е майката :)
Аватар
TheUndertaker
 
Мнения: 1253
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Окт 21, 2002 10:33 am
Местоположение: Plovdiv


Назад към Архив

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 36 госта