Ще се опитам да добавя някои мои наблюдения при усвояването на техниките за завиване. Те по-скоро засягат една предварителна подготовка, която води до по-добра работа с тялото и тежестта му при каране на велосипед и съответно на завиването. Добавям го, не защото обясненията в статията и темата са лоши или неправилни, а защото на базата на собствения си опит установих, че ученото с четене и думи е коварна работа.
Прочиташ - всичко ти става ясно, обаче като почнеш да го правиш, все излиза, че нещо не си разбрал за правенето. Това донякъде се дължи и на някои загнездили се езикови клишета в нашия велосипеден жаргон, които без да се неверни дават един по-различен семантичен наклон на разбирането, а и от това и на действията ни, мотивирани от това разбиране.
Давам пример: много често се говори за „изтегляне назад“ при спиране и при по-стръмен терен. В едно ежедневно разбиране, когато се каже, че карача трябва да се изтегли назад, това по-скоро се възприема като необходимост към стойката и положението на карача в такива ситуации. „Изтеглям се“ значи да се отдалеча, да се отърва, да напусна, така да се каже, велосипеда и ситуацията, която налага „изтеглянето“. Наблюдавал съм го и наяве – колоездачът още като доближава до стръмен участък или праг и той вече започва да се „изтегля“ от ситуацията, от наклона и от велосипеда. Това действие се налага и от най-елементарния инстинкт за съхранение, разбира се. Твърдя, че това клише, а и интуиция, подлъгват, защото в такива ситуации „изтеглянето“ е краен визуален резултат от определени действия, а не собствено цел и средство за справяне. Като се съсредоточим предимно върху резултата „изтегляне“, то се превръща във фалшива цел, а всъщност е само визуален резултат от едно от средствата за пренасянето на тежест върху педалите, което води до „изтикване“, „натоварване“ на колелото напред и надолу, а не за „изтегляне“ на тялото от велосипеда. При „изтикването“ тялото следва избраната траектория и просто избутва/натиска велосипеда пред себе си, а в „изтеглянето“ велосипедът се оставя да следва някаква траектория, спрямо която колоездачът се отдръпва. Резултатът е познат – губим контрол и се озоваваме на земята
Да си дойда на конкретния повод. Едно от основните неща, които трябва да се научат при колоезденето е правилното усещане за работата с тялото, за прехвърлянето и освобождаването на масата на човека от и върху колелото. Без да сме наясно кои действия водят до това и кои не, е много трудно да се разбираме добре всякакви други подробни и точни писмени обяснения като тези по-горе и въобще. Аз поне го установих за себе си.
Много поучителен и разбираем в това отношение е един пример, на който попаднах, докато четях
. Човек като се качи на кантара и застане в нормална/стабилизирана позиция, стрелката показва определена стойност. При рязко (защо не и постепенно) клякане от тази нормална позиция се вижда как kg намаляват, докато не се установи отново „нормалното“ тегло, но този път в клекнало състояние. Ако пък от клекнало положение рязко или постепенно (според желанието) се изправим, ще видим как и стрелката ще скочи нагоре, т.е. теглото ни ще се повиши. Ако, когато се качим на велосипеда, приемем, че т.нар. нормална стойка върху велосипеда (това е другото много важно нещо – намирането на „нормалната“ или „изходната“ за всяко следващо действие стойка) е нормалното ни тегло, то тогава начинът за „олекотяване“ е да „клякаме“/свиваме ръце и крака още повече, а „утежняването“ е да ги изправяме, т.е. да „ставаме“ от велосипеда.
Това нещо трябва да се тренира върху велосипеда много. И най-добрият начин е пъмп-трака
(това е само вметка).
Каква е връзката при завиването? При завиването (преди всичко говоря за класическото завиване с относително по-висока скорост, когато се набляга на накланянето на велосипеда) трябва да се стремим по време на самия завой да предаваме възможно най-голяма тежест към гумите, т.е. според примера с кантара, по време на завоя да „ставаме“ от колелото. В началото на завоя влизаме „клекнали“, т.е. възможно най-свити върху колелото, колелото вече се накланя, за да поеме по кривата на траекторията, и когато влезе в кривата наклонено, тогава започваме да се „изправяме“ от колелото, т.е. да пренасяме възможно най-голямата тежест към педалите. В зависимост от радиуса на кривата изправянето е по-рязко или по-плавно, или пък на тласъци (т.е. като помпене, ако завоят е много дълъг, например). Видимият отстрани резултат е как при излизането от завоя колоездачът е вече почти изцяло изправен, с изпънати ръце и крака, понякога това изглежда и като „изтеглен“ (ако наклонът налага, тялото да е някъде над задната гума).
В момента на излизането от завоя колоездачът трябва да се върне към „изходната“ стойка (присвити в някаква златна среда крака и колене)... и според това, какво следва, пак да „клекне“ и да се „изправя“.
След като успеем да култивираме това усещане, това „ставане“ и „свиване“, т.е. „утежняване“ и „олекотяване“, то може да се пренася в различни моменти (в зависимост какво искаме да правим) към двете различни контактни точки на велосипеда със земята. Казвам го така, защото в общия случай, описан в горния абзац, натискайки/“ставайки“ предимно от и върху педалите, тежестта се разпределя равномерно върху двете колела (предно и задно). Така е и най-добре, когато завоят е достатъчно широк, взема се с накланяне на колелото и когато повърхността е сравнително предвидима, или пък има вираж, и наклонът е неголям. В други ситуации обаче предната гума ще е тази, която първа влиза в кривата на завоя (самата крива също не е идеална) и тогава би било логично да натоварим малко повече предницата, а с напредването на завоя от предницата масата да се прехвърля към задното, защото то ще излезе последно от кривата. Така пак се получава едно изпомпване отпред-назад, което най-съвършено се култивира пак при пъмп трака.
Ето един перфектен нагледен пример как "се движим" в завоя:
Ето тук Руси е показвал много добре. Вижда се как е вече почти изпънал ръцете, т.е. натоварил е предницата, а в останалата част от завоя предстои да „стане“ и с краката, т.е. да пренесе тежестта към задницата.
Същото важи и при по-бавния и техничен завой, за който говори taurus13 по-горе. Ако сме усвоили добре тези действия за пренасянето на тежестта от едното на другото колело, упражнението ще се получи от само себе си. Е, и с малко повече кураж, защото нещата трябва да се случат бързо и рязко
.
Ето! Какво излезе? Направих една многословна апология на пъмптрака като велосипедно съоръжение
Ще го кажа пак, „изтеглянето“ е по-скоро „ставане“ от педалите и от свитата ни нормална позиция. Това е определящо, например, и при дропенето. По пътя към ръба се „става“, т.е. се натоварва колелото, а в момента, когато колелото напусне ръба и тръгва да лети, трябва да го олекотим, т.е. Да се отпуснем и да не го натискаме повече, а то да си следва траекторията на „падане“, тялото ни също.
Тялото се движи преди колелото. С тялото си задаваме движението на колелото, а не обратното. Т.е. с тялото си трябва да скочим преди колелото да го е направило или по-скоро, за да го направи и то.
О йе!
Писах-брисах и най-вероятно рискът от неразбирателство само се повиши, но в крайна сметка тайната на завиването е в пъмп-трака и тренирането на тялото в това действие: ставане-клякане.
[Ще прощавате, ако има правописни и др. грешки, или неточности, но нямам много търпение сега да редактирам]