Айде аз да се пробвам, ама набързо, че излизам да играя волей...
1. провери дали дерайльорът има страничен луфт нейде по ставите. Ако има и е повече от 2-3мм настройката няма да е точна и ще имаш някоя проблемна скорост (поне една).
2. погледни първото даунлоудче тук:
http://velomania-bg.com/downloads.html
ако не помогне, ето моят скромен и непретендиращ за изчерпателност начин:
3. изкарай жилото, почисти го добре (ако е прегънато направо го смени), пръсни WD-40 в броните (ако имаш повредена или огъната броня я сменяш или изправяш), после сложи жилото обратно (трябва да минава спокойно през броните при дърпане на ръка) и го стегни за дерайльора като гледаш да не е отпуснато, като преди да го стегнеш погледни дали врътката на командата е завита почти докрай, за да имаш аванс после ако се наложи на натягаш и чрез нея (ако имаш такава врътка на дясната команда изобщо).
4. настройка...
Настройването на максимално допустимата позиция на дерайльора в двете крайности ("отвъд" най-малък и най-голям венец) става чрез две малки болтчета, разположени едно до друго на корпуса на дерайльора, едното е с обозначение Low а другото - High, използват се да ограничават излизането на дерайльора извън венците; трябва да се настроят така, че превключване на 1 скорост на най-големия венец лостчето на командата да няма повече ход и да не може дерайльорът да изхвърля веригата при насилването на лостчето на командата след 1 скорост. Аналогично се действа с настройката на най-малък венец - не трябва да излиза извън него и т.н...
Настройването на позицията на дерайльора спрямо венците става посредством врътката, в която влиза жилото в самия дерайльор (и/или ако има такава на командата); като се развива се опъва жилото и обратно. Аз лично включвам на предпоследната скорост и въртя врътката докато дерайльорът превключи на нея и застане точно под венеца (на око се вижда доста добре ако се гледа отгоре, а и слухът също помага при настройката, понеже когато дерайльорът не е настроен добре, това започва да се чува
), след което пробвам как се движи нагоре-надолу по венците до нацелване на безпроблемно превключване в двете посоки. Ако врътката се движи трудно й пръсни малко WD-40 и на нея, и можеш да я улесниш ако преди я натягаш отпускаш дерайльора на по-ниска предавка предавка, но без да завърташ педалите и без фактически да превключиш, и после пак го връщаш на предната позиция.
От мен толкова, който се сеща за още нещо моля да допълва и поправя, че си изтървам срещата.
а, и още нещо - горенаписаното важи за дерайльор с top-normal издърпване, тоест стандартен тип.