Понеже до преди няколко дена имах същия проблем от СКЪРЦАЩО ЕСТЕСТВО - нещо жестоко, май ще взема отношение по темата.
Има доста, макар и не прекалено много изписано из форума са скърцащи дискови спирачки.
Ще опитам да обобщя полезно инфо от къде ли не.
При автомобилите нещата стоят така:
(превод от тук - от там) Често се чуват скърцащи спирачки на минаващи коли, дори на такива, чийто шофьори са похарчили доста пари за да решат проблема. Понякога е необходим пълен преглед на спирачната система. Това обикновено включва подмяна на накладки на дисковите спирачки или на барабани. Търкащите повърхности на барабаните и роторите (тази част, която се захваща от накладките) се обработват за да се създаде гладка и плоска повърхност за фрикцията с накладковия материал. Дори и спирачките да работят добре, понякога скърцането се появява скоро след това.
Скърцащият шум от дисковите спирачки се причинява от накладките, вибриращи с голяма честота в леглата им при преминаването на ротора. Шумът се сравнява с драскането с нокът по черна дъска - доста неприятно
.
Скърцането обикновено се появява при леко натискане на спирачката. Би трябвало шумът да го няма при рязко спиране. Ако шумът е силен, постоянен и през цялото време на шофиране, значи има друг проблем със спирачната система. Може да има камъче в спирачния механизъм, повреден калипер или индикаторът за износване докосва ротора.
Периодичното скърцане може да се предизвиква от накладковия материал. В миналото фрикционният материал се е правил от азбест. Спирал е добре и е бил тих, но прахът от накладките е канцерогенен за белите дробове. Днес материалите се класифицират като ОРГАНИЧНИ и МЕТАЛНИ. Накладки от органичен материал се приемат за по-тихи, но се износват по-бързо и не са подходящи за жестока употреба
. Металният материал ще даде по-добро спирачно представяне при тежко и повтарящо се спиране, ще издържат по-дълго време, но произвеждат повече шум, като скърцане.
Изчезването на всякакво скърцане е почти невъзможно, като повечето производители подчертават в ръководствата, че известно скърцане е нормално. Въпреки това, има някои начини да се намали шума.
Някои производители използват подложки от неръждаема стомана зад накладката, за да се намали вибрацията.
Друга причина за скърцането е ХЛАБАВИ ЛЕГЛА за накладките в калипера. Решаването на този проблем е да се смени калипера
.
Скърцащият звук може да се намали понякога или дори елиминира, чрез покриване на задната стена на накладката с противо-скърцащ материал
. Продават се различни такива материали. Някои приличат на силиконова гума, която омекотява накладката в калипера, така че, да не вибрира. Други материали са като лубриканти, които позволяват на накладката да вибрира без да скърца. Не се използва обикновена грес за смазване на гърба на накладката. Високата температура в спирачната система бързо ще я изгори.
Излъскване на накладките ще помогне за намаляване на скърцането и подобряване на спирането. Излъскването включва нагряване на накладката до висока температура за да се изгори гланцът и да се напаснат към ротора. Това се прави, като се кара колата със скорост 70-80км/ч и започне да се спира със средно до твърдо натискане на спирачката. Такова спиране се повтаря няколко пъти, като се позволява едноминутен охлаждащ период, за да се избегне прекомерно прегряване.
....
В днешни дни известно количество високо-честотнно скърцане се приема за нормално поради по-твърдите полуметални накладки. Те са направено от парченца метални стърготини на мястото на азбеста, който е забранен в Щатите.
Някои марки полуметални накладки са значително по-шумни от други, заради съставките във фрикционния материал. Може да се приеме, че накладките с по-дълъг живот или такива, за които се казва, че имат по-голяма спирачна сила, обикновено съдържат повече метален материал. Скърцането, предизвикано от тези накладки, не афектира спирачното представяне.
...
Скърцането се предизвиква от вибрации между накладките, ротора и калипера. Изправяне или излъскването на ротора и полагането на тънък слой силиконен материал на гърба на накладките е чудесен начин да се намали скърцането на полуметалните накладки, при положение, че скърцането не идва от това, че са износени.
...
Друг вид накладки са ОРГАНИЧНИТЕ. При тях няма никакъв метален материал. Използването им обаче при коли, за които са показани полуметални накладки, значително ще намали спирачната сила. Органичните накладки са по-меки и обикновено нямат този скърцащ проблем.
...
Причини за скърцане:
- напукани, износени или изкривени ротори
- груба повърхност на изглаждани ротори
- липса на силиконов материал на гърба на накладките
- липсващи пружини или клипсове за накладките
- неточно напасване на калипера
...
При автомобилите се препоръчва намазването на гърба на накладките с анти-сийз материал, най-добре медна смазка - копър грийз, която е с диапазон от -30 до над +900. Такава се продава в ПРАКТИКЕР на Локтайт - едно хипер-малко флаконче за 16лв
. Освен това на Локтайт има точно "смазка за скърцащи дискови спирачки". Нея не можах да я открия
, а и кой знае колко е...
...
А освен това се препоръчва и смазването на всички контактни повърхности между металните компоненти на спирачната система.
...
Мойто скърцане беше от калипер бр-м465 и 203мм диск от Хоун. Ама такова скърцане, че чак ме принуждаваше няколко дни да спирам крачната
.
Иначе спира - та мамата си е*е
Проблема с две-три думи си го реших така:
- свалих задното колело и напръсках и обърсах ротора със СПРЕЙ ЗА ДИСКОВИ СПИРАЧКИ от вело-магазина за 5 лева/400мл
- свалих калипера, измих го прилично, намазах с ГРАФИТНА ГРЕС повърхността на буталото и леглото за неподвижната накладка
- накладките ги поизтърках лекичко със шкурка и ги напръсках веднъж със спрея
- между преходника и ушите на рамката мазнах малко грес, на болтовете си сложих локтайт 243
- гърба на накладките ги намазах с графитна грес и ги сложих обратно в калипера
- напаснах си 'сичко по обичайния начин
Резултатът е - ни гък, ни стон