от bikerider » Пет Авг 25, 2006 10:45 am
@octane:
Прав си, и точно затова пропускаш предимствата на дисковите спирачки - щото мислиш изолирано само за спирачното устройство. Пропускаш едно нещо - F не е постоянна величина по протежение на хода на лостчето. Повечето хора, каращи с v-brake изобщо не обръщат внимание на лостчето. А то е от огромно значение, защото там силата на ръката се преобразува в спирачна сила. Пропускайки тоз тънък момент ти пропускаш и нещо, което се казва модулация, тоест усилване на приложената с ръка сила. Спирачната сила F е функция на тази сила (Fh) и модулацията m(s), тоест F=Fh * m(s), където s е параметър от 0 до 1 и означава позицията на спирачния лост от отпуснат до натиснат докрай.
Не всичко е спирачна сила, дозирането й е от огромно значение. И понеже масовите лостчета са калпави (тоест имат калпава модулация) v-brake-a обикновено има малка начална спирачна сила и прекалено голяма крайна спирачна сила. Затова се каза, че v-brake се държи като on-off по отношение на модулацията.
Такаа, ся аджеба тая модулация кво е? Ами ако графиката на m(s) е линейна в интервала [0,1], спирачката влачи, ако е параболична спирачката кове при по-силно стискане. Ако е нещо средно, тогава можеш да си дозираш фино силата в началото на хода и да спираш рязко в края на хода. Тук се включва и умората на ръката, но ти явно си свикнал да товариш ръката си, тоест да не минимизираш Fh...
После самата спирачна сила - kotka12 е прав, че има калотки за лошо време, но дори те в комбинация с хубава капла не могат да се сравняват с комбинацията стоманен диск + синтеровано феродо. Да не говорим за самоизчистващите свойства на хубавите дискове, за това как влага/лед не се задържа по накладките, щото температурите са високи при спиране... ей такива един куп неща, все дето се учат по физика, коефициенти на триене и прочие... искам да кажа, че триещите повърхности при дисковата спирачка осигуряват също по-добра модулация и по-голяма спирачна сила, отколкото триещите повърхности при v-brake.
При дисковите спирачки имаш хубава начална спирачна сила и по-фина дозировка, благодарение на подходяща модулация. Има дори хидравлични спирачки (Avid Juicy 7), които имат реглаж на модулацията чрез промяна на лоста. Има спирачни лостчета за v-brake/механичен диск (Avid SD-7), който правят същото - регулират модулацията.
Така че виждаш - по-истинските спирачки са дисковите. Както TOYAGA каза преди мен малкото предимства на v-brake-a са на път да дадат фира пред новите технологии за изработка на леки дискови спирачки. Съчетано с един куп предимства, които бяха споменати преди мен, това ги прави очевидния избор за всеки с претенции към спирането си.
Do or do not. There is no try...