Енергийна автономност при многодневни преходи

За всичко свързано с МТБ, което не е за някой от другите форуми. Например: разкази и преживявания, мнения по различни общи въпроси, интeресни продукти, новости и т.н.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1000 / 1000 / 20

Енергийна автономност при многодневни преходи

Мнениеот sailman » Пон Яну 24, 2011 1:35 pm

Доста се чудих преди да пусна тази тема, дали да бъда в "Общ форум" или в "Други". В крайна сметка реших, че мястото и е тук, тъй като въпроса, който ми се иска да обсъдим/да ми дадете съвет се отнася пряко към многодневни планински преходи с велосипед далече от постоянни енергийни източници.

А именно:

Както някой знаят, а други не, аз и приятелите ми правим от време на време подобни преходи. Важно е в случая да отбележа, че си носим всичкия багаж на гърба, което автоматично налага първите изисквания към енергийните източници - компактни размери и ниско тегло.
Схемата на придвижване е горе-долу следната: Бивакуваме до наличен водоизточник, след което тръгваме по маршрута, дето е прекаран така, че да има населено място, от където купуваме храна за вечерта и обядваме. В някои случаи, обаче се налага да се остава два-три дена в гората. В повечето случаи няма време или възможност за зареждане на акумулатори в населените места по пътя ни. А и да има, предпочитам да съм възможно най-независим, за да не бъдем ограничени откъм време.

Преходите са почти изключително летни.


Уреди за захранване - GPS, Фотоапарат и телефон. С изключение на телефона другите уреди се захранват от по 2 бр. АА батерии.

Това, което измисли до момента глупавата ми глава е следното:
1. Соларно зарядно - спрях се на това, поради факта, че е комбинирано с гнезда за зареждане на АА акумулаторни батерии. Другите аналози, които разгледах нямат тази опция и се налага да се търси/купи отделно такова. а това си е първо - разходи, после - допълнително тегло.
2. Комплекти АА акумулаторни батерии - 3 бр. (по точно казано 3 чифта) - два работни в уредите и един дето седи да се зарежда.
3. 10 бр. качествени алкални АА батерии - такива примерно или такива, само че по-малка бройка.

Горе долу това е...
С интерес очаквам някой да сподели опит или знания по тая материя, в която, признавам си никак не съм силен. :blush:
ВЕЛО 2009 Sus scrofa domestica
Аватар
sailman
 
Мнения: 1443
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Май 25, 2008 11:10 am
Местоположение: София

Re: Енергийна автономност при многодневни преходи

Мнениеот evilzet » Пон Яну 24, 2011 1:49 pm

Соларното зарядно няма да има време да ти зареди батериите, прекалено е слабо.
Ако си със зарядни батерии, има теоретичен вариант да се приспособи някое динамо (или динамо-главина), но пък ще ти утежни въртенето, а и заряда ще е неоптимален.
Мощни батерии, напр. АА 2500-2700mАh биха свършили работа и без зареждане.
Ти си знаеш консумацията все пак.
То май останаха алкалните батерии като най-добър, но не най-евтин вариант.
Има и литиеви мощни и хубави батерии, но пък цената им не е малка (сега видях, че си ги посочил и тях като вариант).
evilzet
 
Мнения: 1479
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Май 17, 2006 2:19 pm
Местоположение: Варна

Re: Енергийна автономност при многодневни преходи

Мнениеот PtD » Пон Яну 24, 2011 2:19 pm

Да не забравяме ъпгрейднатите NiMH батерии - хибридните. :agree:
Дреболия, обикновено нещо!
Аватар
PtD
 
Мнения: 10901
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Ное 17, 2003 3:36 pm

Re: Енергийна автономност при многодневни преходи

Мнениеот taurus13 » Пон Яну 24, 2011 2:35 pm

Динамо-главината е най-доброто решение според мен- около 3вата мощност(6v, 0,5A) е предостатъчно за зареждането на батерии за няколко часа - само дето малко тежи. Освен това, трябва да се изработи зарядно устройство за даденото входно напрежение. Освен това и когато не караш, можеш лесно да направиш от предната капла, водно колело и да го инсталираш на някоя река или чешма. :D
Последна промяна taurus13 на Пон Яну 24, 2011 2:39 pm, променена общо 2 пъти
Изображение
Аватар
taurus13
 
Мнения: 5727
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Дек 17, 2007 10:07 am

Re: Енергийна автономност при многодневни преходи

Мнениеот bikerider » Пон Яну 24, 2011 2:36 pm

В човешкото тяло има достатъчно енергия за целта. Въпрос на читав конвертор / зарядно, само дето още не съм срещал такъв :)
При наличието на такъв носенето на батерии ще е безмислено, само храна.

Иначе соларните зарядни са малко капризна история, но предполагам, че за епик ендуро преходи са ок. Динамо-главините можем да ги изключим - прекалено тежки са и са само за QR. В този ред на мисли към момента бих заложил на резервни батерии... но там съществува кофтия момент със саморазреждането на студ. Може би една термоизолация за резервни батерии би била най-практичното, леко и евтино решение. За лятото няма какво да се мисли.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Re: Енергийна автономност при многодневни преходи

Мнениеот sailman » Пон Яну 24, 2011 4:02 pm

За динамо-главина мисля, че ще е по-добре да забравим... :D Говоря, пак да натвърдя, не за велотуризъм а за сериозно планинско колоездене по често неизвесни терени.
За литиевите батерии - не знам :dontknow: Скъпи са, а лично аз нямам преки наблюдения относто реалните им качества.
Колкото до качествените алкални - Като си знам горе-долу консумацията, общо взето предвиждам по една двойка на 2 дена за GPS-а и също 2 бр. за фотото на около 150 -160 снимки. което за 10 дневен преход прави 10 бр.+ 2 бр. резерва за ГПС-то и 6 бр.+ 2 бр. резерв за фотото. Или общо 20 бр. АА батерии. При ср. тегло около 24-25 г./бр. = 500 гр. тегло...Много ми се вижда това.
А тая година се готвим за 15-дневен преход, тъй че... :eyebrow:
Към тия горните се прибавят и все пак един комплект за осветлението - челник и фар, щото всичко се случва в гората...
ВЕЛО 2009 Sus scrofa domestica
Аватар
sailman
 
Мнения: 1443
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Май 25, 2008 11:10 am
Местоположение: София

Re: Енергийна автономност при многодневни преходи

Мнениеот 4getcredo » Пон Яну 24, 2011 4:16 pm

sailman написа:За динамо-главина мисля, че ще е по-добре да забравим... :D Говоря, пак да натвърдя, не за велотуризъм а за сериозно планинско колоездене по често неизвесни терени.
За литиевите батерии - не знам :dontknow: Скъпи са, а лично аз нямам преки наблюдения относто реалните им качества.
Колкото до качествените алкални - Като си знам горе-долу консумацията, общо взето предвиждам по една двойка на 2 дена за GPS-а и също 2 бр. за фотото на около 150 -160 снимки. което за 10 дневен преход прави 10 бр.+ 2 бр. резерва за ГПС-то и 6 бр.+ 2 бр. резерв за фотото. Или общо 20 бр. АА батерии. При ср. тегло около 24-25 г./бр. = 500 гр. тегло...Много ми се вижда това.
А тая година се готвим за 15-дневен преход, тъй че... :eyebrow:
Към тия горните се прибавят и все пак един комплект за осветлението - челник и фар, щото всичко се случва в гората...


Камби, комплект литиеви батерии (Energizer) преди седмица ги взех за 10 лв. комплекта... от вносителя. Имай предвид, че са доста по-леки от алкалните и NiMH. Сравнявайки ги на моя GPS с NiMH, издържат долу-горе два пъти повече... Това обаче сигурно няма как да важи за фотото. Туй са моите пет стотинки.
Изображение Аз си поддържам колелото при Пацо!:)
Аватар
4getcredo
 
Мнения: 3174
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юли 08, 2003 2:53 pm
Местоположение: София

Re: Енергийна автономност при многодневни преходи

Мнениеот borislav » Пон Яну 24, 2011 5:18 pm

И аз съм се замислял за нещо подобно. За предпочитане е в планината да се бивакува в близост до реки или някакви водоизточници. Водата в планината е доста студена, което може да се използва за извличане на енергия. Постигането на енергия, или в случая на нас ни трябва ел. ток, можем да използваме обратимия ефект на Пелтиер. На този принцип работят термочантите. Пелтиер го е открил като подал ток в двата края на на метална биметална пръчка и установил, че в двата края температурата се променя, като в единя край се охлажда, а в другия се нагрява.

Самия усъвършенстван елемент представлява квадратна плочка с два извода.

Едната страна на плочата трябва да се охлажда. Тя ще се сложи във водата, към нея ще се сложи термопроводящ елемент, който ще се потопи във водата.
Другата страна трябва да се нагрява. На нея ще се сложи алуминиева планка боядисана в черно, за да отдава по-голяма топлина от слънчевата светлина.


Ето ви един интересен источник на енергия :D

ПП. Възможно е някъде да съм в грешка
Изображение
Аватар
borislav
 
Мнения: 1367
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Мар 15, 2008 11:32 am
Местоположение: София

Re: Енергийна автономност при многодневни преходи

Мнениеот joropc » Пон Яну 24, 2011 5:46 pm

Камба, споменатите от теб и Митко литиеви батерии са твоето решение.Факторите са много:

*)Тегло - почти наполовина от зарядните NiMh.Двадесет броя такива тежат 290 гр.
*)Атмосверни условия - предполагам, че няма да ги използваш в студ, но иначе работят адекватно без загуби до -40, което си е сериозна работа.
*)Издръжливост - за фотоапарат не знам, но на челника ми такива батерии светят доста повече от всички други.В проценти... не мога да кажа, но разликата е осезаема.Ако с NiMh GPS-ът ти работи по 12 часа, с тези ти гарантирам поне 15-16, или два нормални дни(без много храсталясване :D )
*)Годност - батериите от този тип, които се продават в България, пък и в различни online магазини в UK, са с годност до 2023 година, което само по себе си говори за качество.
*)Популярност в outdoor средите - повечето ел. уреди предназначени за оцеляване, се продават точно с такива батерии.Става въпрос за UV лампи за дезинфекция на вода, армейски фенери и т.н.Тази популярност явно не е случайна.Например в в Непал, други батерии просто няма.
*)Напрежение - със сигурност знаеш, че зарядните батерии на са 1.5V, нали?

Аз лично имам около 15-тина броя зарядни Nimh 2700mAh, но спрях да ги ползвам преди много време.За да ползваш такива е нужно наистина качествено и скъпо зарядно, което прави заряд, разряд, анализ и възтановяване на батериите.Такова за под 200-250 лева е трудно да намериш.След време на човек му писва да прави нещата по правилата, или да прави двоен разряд-заряд преди всяко ползване(когато не си ги ползвал дълго време, де) и само ги слага да се зареждат.Това в общи линии съсипва акумулаторите за много кратък срок и всъщност започваш една лотария, защото хем имаш заредени батерии, хем не знаеш колко ще те издържат, а от там и колко да вземеш.
Аз лично си купувам литиеви батерии от тук:
http://www.digital-flash.com/catalog/pr ... =energizer
но ако Митко знае място, където са по-евтини.... :agree:
С две думи, аз лично не бих си купил други батерии за въпросната цел.Скъпи са, но лично за мен излизат доста по-евтино от другите предложения.То всичко става с опит, де...
Соларните зарядни са добро ЕКО предложение, но в крайна сметка не вършат работа, по скоро не са за място, на което си далеч от цивилизацията за 15 дни.Това също ти го казвам от опит. ;)
Изображение
-------------------------------------------------------------
Сервизът за моя велосипед! http://www.velo09.com
Аватар
joropc
 
Мнения: 1125
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 04, 2009 9:57 pm
Местоположение: Троян

Re: Енергийна автономност при многодневни преходи

Мнениеот PtD » Пон Яну 24, 2011 6:03 pm

Евтини Li-Ion има в http://www.dealextreme.com/. За тях трябва и друго зарядно, обаче.
Дреболия, обикновено нещо!
Аватар
PtD
 
Мнения: 10901
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Ное 17, 2003 3:36 pm

Re: Енергийна автономност при многодневни преходи

Мнениеот did » Пон Яну 24, 2011 7:56 pm

PtD написа:Евтини Li-Ion има в http://www.dealextreme.com/. За тях трябва и друго зарядно, обаче.


Не бъркай незарядните литиеви батерии със зарядните литий-йон или литий-полимер. Те даже не са за едни и същи устройства, понеже повечето зарядни Li-ion не са 1.5, а 3V. Предимството им е, че могат да се зареждат бързо и са сравнително леки. Сега 4getcredo умува едни такива разни заразни, дето ще ги видим може би някога... но нищо не е тествано още.

От опита ми с GPS съм достигнал до мнението, изказано от joropc. Незарядните литиеви привидно са скъпи, но в кофти условия са наистина, ама наистина ужасно издръжливи и нямат алтернатива.
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Енергийна автономност при многодневни преходи

Мнениеот PtD » Пон Яну 24, 2011 10:46 pm

did написа:Не бъркай незарядните литиеви батерии със зарядните литий-йон или литий-полимер. Те даже не са за едни и същи устройства, понеже повечето зарядни Li-ion не са 1.5, а 3V.

Вярно е, че не са 1.5V, но някои устройства понасят и такива. Например някои фенерчета :agree:
Дреболия, обикновено нещо!
Аватар
PtD
 
Мнения: 10901
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Ное 17, 2003 3:36 pm

Re: Енергийна автономност при многодневни преходи

Мнениеот subritual » Пон Яну 24, 2011 10:49 pm

Соларното зарядно е идеално,стига да си намериш от някъде или го направиш сам,щото май не се намират истински на пазара.
Тези дето са масовите се водят ''аварийни''
Последна промяна subritual на Пон Яну 24, 2011 11:47 pm, променена общо 1 път
Аватар
subritual
 
Мнения: 1362
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юли 01, 2008 2:02 pm
Местоположение: Джебел

Re: Енергийна автономност при многодневни преходи

Мнениеот deadahmed » Пон Яну 24, 2011 11:17 pm

+1 за соларно зарядно, но качествено изработено. Не е трудно да се съберат няколко малки панела в/у раницата и да генерират ток за 12V 7.2Ah lead acid батерии от UPS (с каквато карам от половин година нощно и 10W луничка, а през деня се зарежда). Може да се направи компромис с теглото, ако рамката е твърдак се слага батерията и зарядното на мястото на бидончето. Около 2.5 килограма е :D
Аватар
deadahmed
 
Мнения: 238
Рейтинг: 963
Регистриран на: Сря Май 13, 2009 10:14 am

Re: Енергийна автономност при многодневни преходи

Мнениеот did » Пон Яну 24, 2011 11:21 pm

deadahmed написа:Около 2.5 килограма е :D

ъ?

Човек, хората при такива преходи се циганят за всеки 20 грама, ти 2.5 кг.... :crap:

Че това ти е колкото храната, водата и инструментите, които носиш.
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Енергийна автономност при многодневни преходи

Мнениеот deadahmed » Пон Яну 24, 2011 11:29 pm

Голем праз :evil: Правих с някои от форума нощни с 21 и нещо кила трошка + ~3 кила багаж :popcorn:
Преди време видях един чичка да обикаля вечерно време с три динамота, беше някъде Русенско (варено) - на задната, на предната и едно със зъбчатка към левият курбел :^:
Аватар
deadahmed
 
Мнения: 238
Рейтинг: 963
Регистриран на: Сря Май 13, 2009 10:14 am

Re: Енергийна автономност при многодневни преходи

Мнениеот did » Пон Яну 24, 2011 11:32 pm

Спри се и не се излагай! Става дума не за 5 часови разходки, а за 15 дневни преходи в дивата планина.

Все ще се намери някой идиот да осере смислените теми...
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Енергийна автономност при многодневни преходи

Мнениеот deadahmed » Пон Яну 24, 2011 11:43 pm

Тогава успех със зареждането на леките батерии, защото те никак не са претенциозни.
Аватар
deadahmed
 
Мнения: 238
Рейтинг: 963
Регистриран на: Сря Май 13, 2009 10:14 am

Re: Енергийна автономност при многодневни преходи

Мнениеот STAFF » Вто Яну 25, 2011 12:49 am

Ако ще ходите НЯКЪДЕ, значи li-ion (кви марки и зарядни ще ви каже Ботушаров). Иначе Ni-Mh.
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
STAFF
 
Мнения: 318
Рейтинг: 1675
Регистриран на: Пет Апр 03, 2009 1:09 pm
Местоположение: София

Re: Енергийна автономност при многодневни преходи

Мнениеот obelix » Вто Яну 25, 2011 5:53 am

Признавам си, че нямам опит с подобни преходи, за сега, но няма ли вариант да се тръгне от другия край на проблема, а именно - да се намали консумацията на енергия ? Хубаво е да има снимки за спомен но аз не се сещам, какво има да се снима със скорост 150-160 снимки на всеки два дена и така две седмици. Един-два телефона, след пълен заряд, сигурно могат 1 месец да седят изключени и с извадени батерии. Пак ще може всеки ден да пращаш смс вкъщи "Живи сме, всичко е наред" или да се обадиш за помощ ако се наложи. И остана само GPS-а. Ако ви влекат преходи по 2 седмици през дивото, само с карта и минимум GPS ( ако вече наистина се затриете ) може да ви хареса още повече ;)
Аватар
obelix
 
Мнения: 206
Рейтинг: 1440
Регистриран на: Пон Май 24, 2010 4:49 pm

Re: Енергийна автономност при многодневни преходи

Мнениеот taurus13 » Вто Яну 25, 2011 11:10 am

Батерии и автономност някак не ми се връзват. Вярно литиевите са леки и с по-голям капацитет, но и те свършват. Пък и цената...за 15 дена като изпукаш 150лв за батерии. Именно при преходи из дивото, когато не се знае кога и къде ще имаш възможност да разполагаш с ток, си трябва авариен генератор - дали ще е слънчев или вид динамо, няма значение. Слънчевите обаче са слаби и зависят от капризите на времето. Аз лично смятам тази година да изпробвам приложението на едно динамо-главина, но не монтирана на каплата - ще си я нося в раницата.(тежи 600грама) С просто приспособление, мога да я монтирам към рамката, така че да се върти от задната гума, като това може да става в движение, или на място в лагера. Също така може да бъде приспособявана за задвижване от различни водни източници. Това си е истински автономен източник - ако го закъсам, на ръка ще я въртя половин час, но ще си заредя телефона за да мога да се обадя. Сега някой ще каже че тежи...ами аз имам баласт от 15 кила по себе си - ще сваля 1 кило, за да отворя място за едно динамо. :D
Все пак у нас не е тайгата - никой не може да се изгуби и със седмици да броди из дивото... :D - все на един ден път има село с ток.
П.С. Тази година го бях закъсал с батерията на фотоапарата(Li-ion) в Рила и много ме хвана яд. Тогава се сетих, че имам сходна на фарчето. С помощта на една вилица и малко изолир, свързах двете батерии и преточих малко електричество от фара, към фотото, така че успях да снимам и втория ден.
Изображение
Аватар
taurus13
 
Мнения: 5727
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Дек 17, 2007 10:07 am

Re: Енергийна автономност при многодневни преходи

Мнениеот 4getcredo » Вто Яну 25, 2011 11:20 am

obelix написа: Ако ви влекат преходи по 2 седмици през дивото, само с карта и минимум GPS ( ако вече наистина се затриете ) може да ви хареса още повече ;)

И аз така бих го предпочел, ако нещата са наистина на кантар... ГПС-ът не е средство за оцеляване или за предотвратяване на загубване. С него се регистрира и след това анализира зачукването :) ... а и споделяш с велосипеднаго брата.
Изображение Аз си поддържам колелото при Пацо!:)
Аватар
4getcredo
 
Мнения: 3174
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юли 08, 2003 2:53 pm
Местоположение: София

Re: Енергийна автономност при многодневни преходи

Мнениеот joropc » Вто Яну 25, 2011 12:36 pm

4getcredo написа:
obelix написа: Ако ви влекат преходи по 2 седмици през дивото, само с карта и минимум GPS ( ако вече наистина се затриете ) може да ви хареса още повече ;)

И аз така бих го предпочел, ако нещата са наистина на кантар... ГПС-ът не е средство за оцеляване или за предотвратяване на загубване. С него се регистрира и след това анализира зачукването :) ... а и споделяш с велосипеднаго брата.

Ако става въпрос за такъв вид използване на GPS-а, по-точно да се движиш по карта, а с устройството само да си "помагаш" временно, аз имам такава джаджа:
http://www.ellis-brigham.com/environmen ... rgy-source
Купувал съм я от този сайт, пробвал съм я - работи, но никога не съм я носил с мен.Когато повъртиш 3-4 минути с манивелката, в устройството се акумулира нужния ток, който с помоща на съответното зарядно за автомобил(за запалка), поддържа напълно изтощен уред от порядъка на 15-20 минути.Това за телефон или GPS, когато си се загубил е идеално.За фотоапарат, няма как да стане.Гледам, че в описанието са написали, че зареждал, но това не е вярно.Реално, уредът използва само натрупаният в него ток от въртенето,(което уверявам Ви, хич не е лесно :) ) за да захрани външен консуматор.Тежи около 200 грама и е много читава изработка.Големината му ориентировъчно(без да съм го мерил) е: 12см/6см/4см.Пак пояснявам, че не е нужно да въртиш, когато използваш външния консуматор.Това става преди да го включиш, после той си черпи електричество от вече акумулираното такова в джаджата.

....сега гледам, че производителя е британска фирма:
http://www.freeplayenergy.com
и имат доста решения по тези въпроси.
Иначе джаджата е произведена в Китай.. ;) ...то това е ясно, де.

:D Интересно е как се прави еднодневен GPS трак с това нещо.Или трябва да караш без ръце, или до теб трябва да притичва пешеходец, който да върти манивелката. :D
Изображение
-------------------------------------------------------------
Сервизът за моя велосипед! http://www.velo09.com
Аватар
joropc
 
Мнения: 1125
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 04, 2009 9:57 pm
Местоположение: Троян

Re: Енергийна автономност при многодневни преходи

Мнениеот hrissim » Съб Фев 19, 2011 4:36 pm

Я каква интересна тема съм пропущил.
Камба, вие като сплотена група сървайвъри предполагам сте на такова ниво на съпедалстване, че можете да си разпределите теглото по братски. Имам в предвид кой колкото може да носи, без да се натоварва излишно и да бави групата.
Говоря за храната и нужните за цялата група джаджи.
Индивидуалните неща /като дрехите например/ са друга бира.

Та аз ако бях щеше:
1. Батерии.
- да сметна за 15 дена колко алкални батерии ще ми трябват в режим постоянно включено записване на следа в активното време на прехода. Така се прави, когато терена е непознат. Ако се нахрасталяшеш да се върнеш по следата. Те са с най-доброто съотношение цена/издръжливост/тегло според мен. Същото се отнася и за фотоапарата.
- да ги разпределя по съпедалстващите сървайвъри.
п.п. - абе - у родопските села не се ли продават батерии?! :bigeyes:

2. Храна за по-дълго храсталясване без магазини.
- тук съм консервативен - кус-кус на Berilla - има го в била и др. големи хипермаркети. Освен кус-кус и вода в канчето се слага и нарязан на кубчета суджук, изсушени зеленчуци и малко зехтин, сол. Приготвя се за минути, лек е, много е хранителен и вкусен. :liplick: И само на вечеря!!! ;)
Аз всеки път приготвям маааалко повече на вечеря и квото малко остане ударя една лека закуска. През деня поддържам със сникърс и 1 сандвич около обяд.
- картофено пюре за закуска. Приготвя се от сух полуфабрикат.

3. Мобилни апарати GSM - за цялата група максимум 3 бр., като всеки е на различен оператор. Напълно заредени и ИЗКЛЮЧЕНИ. Най-леките модели. Хубаво е единият от тях да е СМАРТФОН с инсталиран GARMIN Mobile XT и качена офроуд картата на България. Резервен вариант, ако сдуха GPS-а ти.

Това се сещам за сега.

пп - нещо като резюме - при такива преходи от първостепенна важност е НАДЕЖДНОСТТА и ЕФЕКТИВНОСТТА на енергийните източници.
Зехте ли си ДОЗАТА планина?
Статии за:
Палатки *** Туристически обувки***Дрехи за туризъм
Аватар
hrissim
 
Мнения: 1263
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Фев 24, 2009 2:50 pm
Местоположение: на 950 м.н.в.

Re: Енергийна автономност при многодневни преходи

Мнениеот subritual » Съб Фев 19, 2011 5:17 pm

hrissim написа:1. Батерии.
- да сметна за 15 дена колко алкални батерии ще ми трябват

Освен това ще трябва да сметнеш и къде да ги изхвърлиш. :eyebrow:
Аватар
subritual
 
Мнения: 1362
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юли 01, 2008 2:02 pm
Местоположение: Джебел

Re: Енергийна автономност при многодневни преходи

Мнениеот hrissim » Съб Фев 19, 2011 5:19 pm

subritual написа:
hrissim написа:1. Батерии.
- да сметна за 15 дена колко алкални батерии ще ми трябват

Освен това ще трябва да сметнеш и къде да ги изхвърлиш. :eyebrow:

sailman написа:...
по маршрута, дето е прекаран така, че да има населено място, от където купуваме храна за вечерта и обядваме. В някои случаи, обаче се налага да се остава два-три дена в гората.

:deal:
:beer:
Зехте ли си ДОЗАТА планина?
Статии за:
Палатки *** Туристически обувки***Дрехи за туризъм
Аватар
hrissim
 
Мнения: 1263
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Фев 24, 2009 2:50 pm
Местоположение: на 950 м.н.в.

Re: Енергийна автономност при многодневни преходи

Мнениеот subritual » Съб Фев 19, 2011 5:25 pm

То тогава значи,ще можеш да си купиш батериите там?
Или ще кажеш,че не насвякъде има батерии?
А тогава как си сигурен,че алкалните батерии няма да попаднат отново в природата?
Това разбира се от екологична гледна точка.Не всеки е длъжен да се занимава с това,просто може да прехвърли отговорноста/боклука на друг. :beer:
Не се заяждам,просто отбелязвам и този екофактор.
Не знам защо подритнахте идеята с електрическата главина,като тя е способна да зарежда абсолютно всичко нисковолтово,което е необходимо.
Последна промяна subritual на Съб Фев 19, 2011 5:29 pm, променена общо 2 пъти
Аватар
subritual
 
Мнения: 1362
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юли 01, 2008 2:02 pm
Местоположение: Джебел

Re: Енергийна автономност при многодневни преходи

Мнениеот hrissim » Съб Фев 19, 2011 5:27 pm

subritual написа:...

Разбира се, че си прав.
Безапелативно.
Темата беше - Енергийна автономност при многодневни преходи
Екологична никъде не видях... :dontknow:
При малко повече парички ще задоволят и нея.
:beer:

пп
subritual написа:...
Не знам защо подритнахте идеята с електрическата главина,като тя е способна да зарежда абсолютно всичко нисковолтово,което е необходимо.

Камбата да си каже...
Зехте ли си ДОЗАТА планина?
Статии за:
Палатки *** Туристически обувки***Дрехи за туризъм
Аватар
hrissim
 
Мнения: 1263
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Фев 24, 2009 2:50 pm
Местоположение: на 950 м.н.в.

Re: Енергийна автономност при многодневни преходи

Мнениеот sailman » Съб Фев 19, 2011 6:05 pm

hrissim написа:по маршрута, дето е прекаран така, че да има населено място, от където купуваме храна за вечерта и обядваме. В някои случаи, обаче се налага да се остава два-три дена в гората.

Взимайки предвид тази част от поста ми, дето Ицето я е цитирал, в момента в главата ми нещата изглеждат така:

1. Четири броя -
Изображение

2. Два броя стандартни акумулатори АА 2700 ma/h

3. Шест броя литиеви батерии -
Изображение
А може би такива
Изображение - :dontknow:

Някой ако може да ме посъветва - кое от двете е по-арно?

4. Бързо зарядно - След като горе-долу напаснахме етапите по маршрута, стана ясно, че на всеки два-три дена слизаме до населено място, където престоя е около 2 часа, което ще позволява презареждане на една четворка акумулатори. Или двойка. Според необходимостите. ако все пак се случи засечка някъде - наличните литиеви батерии ще "запълнят дупката".
Като тегла излизат нещата така: Акумулаторите - 6х30 г. = 180 г.; Литиевите батерии - 6х14,5 г. = 87 г.; зарядното - 160 гр., или общо 427 г.
Нито много, нито малко...Ама колкото по-малко-толкова по-малко... :evil:
Та в тоя ред на мисли - ще взема да пробвам едни литиеви баКтерии колко фотоса издържат, и ако са около 600, ще взема да предвидя само 4 бр. за фотоапарата, щото едвали ще направя повече от 1000 снимки. А GPS-а ще го връткам на два чифта акумулатори + един чифт батерии за резерв/застраховка.

П.П. Все пак, нека се има предвид, че това не е универсално решение. По-скоро е решение за конкретния маршрут/поход...При други обстоятелства може да не важи (което е почти 100%)

...А тогава как си сигурен,че алкалните батерии няма да попаднат отново в природата?

Миналата година си върнах в раницата всичките използвани батерии...Не смятам и тази да се променят нещата. Както и изобщо подхода в подобни случаи.

Не знам защо подритнахте идеята с електрическата главина,като тя е способна да зарежда абсолютно всичко нисковолтово,което е необходимо...
Не искам да си причиня това на велосипеда. Отделно динамо-главините се въртят като тегло около грамажа на енергийният пакет, дето съм го писал по-горе. а и издръжливостта им при СЕРИОЗНИ терени и натоварвания е неизвесна. Изобщо - много неясноти има около тия джаджи в планината.
ВЕЛО 2009 Sus scrofa domestica
Аватар
sailman
 
Мнения: 1443
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Май 25, 2008 11:10 am
Местоположение: София

Re: Енергийна автономност при многодневни преходи

Мнениеот Huku » Съб Фев 19, 2011 8:30 pm

Енергийна автономност при многодневни преходи

Камене, както си написал темата, реших, че става дума за яденье и пиенье :D То пак си е енергия, нали? И след това думата "автономност" некакси ми доведе асоциации с "канибализъм". :roll2: Убаво, че разбрах за що иде реч.
Според мен, повече от от 2 комплекта батерии за всяка джаджа са излишни - един в консуматора и един резервен. Не бива да се отписва възможността за купуване на батерии от магазините по селата - все пак АА стандарта е най-масовия. Колкото и да са скапани и с изтекъл срок, все ще свършат работа. Освен това, в прехода ще участват няколко човека - няма начин всички батерии едновременно да сдадат багажа. Винаги ще се намери някой, който да услужи, докато се стигне до селския магазин. За GSM-ите няма как да се мине без зарядно, но те поне са сравнително леки и компактни. Задължително е обаче ВСЕКИ да има мобилен телефон - идеята само с 3 за цялата група никак не ми допада. Всъщност, миналата година изкарах целия преход без нито едно зареждане, само дето си мъкнах зарядното, та ме беше яд после.
Внимателното обмисляне и разпределение на общите ресурси (някои инструменти, батерии за GPS, трионче, храна, рИкия и др.) между хората е много важно - излишно е всеки да носи от абсолютно всичко.
Huku
 
Мнения: 148
Рейтинг: 1292
Регистриран на: Сря Окт 14, 2009 4:20 pm
Местоположение: София, Берковица

Следваща

Назад към Общ форум

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: didkodidi и 37 госта