Единственото работещо решение на цялото това мазало с веригите, което аз съм открил е третиране с парафин, смесен с тефлон на прах, третира се веднъж на 100-150км, за сега това е най-доброто, което съм използвал. До преди това ползвах Squirt lube, но и там проблема е че няма как да накараш смазката да влезе между звената на веригата.
Ето примерно описание на процеса:
I. Започва не с почистване на веригата (желателно нова) - прави се само веднъж, за нетретирани вериги, след това процедурата е друга:
1. Използва се бензин или друг разредител, за да се свали фабричната смазка (или друга такава).
2. След това се прекарва в баня от обезмаслител (по възможност биоразградим) - аз използвам и малка ултразвукова ваничка, но не е задължително.
3. Изплаква се обилно с вода и се окачва, за да изсъхне или се издухва със сешоар.
II. Подготовка на парафина.
Като източник на парафин могат да се използват свещи (от Икея или Юск), или пък направо парафин на гранули от пчеларски магазин.
Тефлоновия прах поръчах от Aliexpress, не можах да намеря такъв в България.
https://www.aliexpress.com/item/1005003 ... QmQNdhVzB0 Парафина се топи на бавен огън, тъй като е леснозапалим и пожароопасен при нагряване на по-висока температура.
Може да се използва стара млековарка (на водна баня), евтин слоу кукър, или просто в малък съд се загрява директно на котлона, но на много ниска степен (аз използвам 2-3 от 9 възможни).
Смесвам 50гр. тефлон с 500мл парафин, или приблизително 1:10.
III. Третиране на веригата:
1. Почистената верига се навива на руло и през нея се прекарва парче мека тел, малко по-дълга, за да може с нейна помощ да разклащаме веригата и да я извадим от сместа парафин/тефлон.
2. Потапяме веригата в разтопената смес за около 15-20мин., като на всеки 5 минути разклащаме веригата с телта нагоре-надолу и наляво-надясно, за да изкараме въздуха и да може сместа да влезе в звената.
3. Изкарваме веригата като изчакваме 20-30 секунди да се отцеди над горещата смес.
4. След като веригата изстине, раздвижваме звената - аз използвам нещо като точилка, но и обикновенна дървена летва ще свърши работа. Захващам дървената пръчка здраво, прекарвам веригата зад нея и я кръстосвам отпред. След това дърпам енергично последователно единия, след това другия край на веригата, за да раздвижа звената.
5. Веригата се монтира на велосипеда, чиито венци и касета също са старателно почистени от остатъци от смазка (с обезмаслител и четка)
IV. Последващо третиране на веригата:
1. Забърсвам веригата със сух парцал (обикновено почти няма както да се чисти).
2. Свалям веригата и я окачвам през средата на парче тел.
2. Кипвам чайник с вода (или кана) - около 2 литра.
3. Заливам веригата с горещата вода, като от време на време я разклащам.
4. Оставям веригата да изсъхне, ако бързам, я издухвам със сешоар или сгъстен въздух.
5. Повтаря се т. III.
Изглежда дълго и сложно, но всъщност е доста просто и отнема по-малко време от колкото почистването на мазалото от обикновените смазки.
Има доста по темата в този канал в тубата -
https://www.youtube.com/@stevenleffanue Аз използвам 2-3 вериги и ги въртя, така че тази процедура ми се налага веднъж на 400-500км. А свалянето на веригата и слагането на чистата със сигурност отнема по-малко време от почистването и смазването с обикновена смазка.
Всичко това значително удължава живота на скороста система, която никак не е евтина...