Страница 1 от 2

Освен желанието: Как да спираме

МнениеПубликувано на: Нед Май 07, 2006 2:05 am
от Admin

МнениеПубликувано на: Нед Май 07, 2006 3:11 am
от EmZo
Една чудесна, и малко закъсняла като че ли статия. Бих добавил и искам да акцентирам че наистина е от изключително значение, правилното приложение на уменията от тази статия да Е с ДОБРИ спирачки. Защото с по-лоши спирачки една голяма част от съветите и техниките са неприложими. Например, аз съм с не особено добри (които на места просто НЕ спират) а именно BRM 475.
1. С лоши спирачки не важи номера с бързото намаляване на скоростта само преди завой или неравност, защото просто те не могат да намалят достатъчно бързо и премерено скоростта - ти натискаш и просто продължаваш с почти същата скорост. В този случай се налага именно изключително погрешно в повечето случаи стискане почти постоянно.

2. С лоши спирачки при по тежки, скоростни и дълги спускания просто няма начин да се спира с един пръст, което е от осбено значение, за здравия захват на кормилото и уморяването на ръцете, както пише в статията. Много по бързо се уморяват ръцете, което рефлектира освен в/у контрола изахвата на кормилото и към намалена възможност за натискане на спирачката и при по дълги спускания с големи ровове и камъни просто има един момент в който не можеш изобщо да спреш (освен в някой храст).

Толкос. Мога да изпиша още куп глупусти, но темата не е за лошите спирачки, просто исках да вметна за хората които не карат с добри спирачки да не се чудят защо повечето неща са неприложими или трудноприложими.
Абе то се знае, че спирачките са сред най-важното за добро каране!

МнениеПубликувано на: Нед Май 07, 2006 9:02 am
от TheUndertaker
Tip за вираж с малък радиус:

Не намаляйте преди виража , на 2 метра пред него натиснете предната за намаляне вилката потъва , което веднага позволява да се наклоните бързо и правилно и да се изпарите от него :)

МнениеПубликувано на: Нед Май 07, 2006 9:40 am
от Teodor40
Да спомена за "припомпването".Кинетичната енергия на колелото е една.С редуване на спирачките ще ги прегряваме повече и ще изстиват по-бавно като в крайна сметка ефекта поне според мен дори ще е отрицателен защото всички знаем как не може да се спира само със задна спирачка при стръмен наклон.Е та отделената топлинна енергия винаги е еднаква=> прегряване но пръстите ще почиват което си е +.

МнениеПубликувано на: Нед Май 07, 2006 9:43 am
от TOYAGA
Да спомена за Teodor40. Той е все така семпло парче.

МнениеПубликувано на: Нед Май 07, 2006 10:11 am
от Teodor40
[quote="TOYAGA"]

Да спомена за Teodor40. Той е все така семпло парче.
[/quote]

Мислех за редуването на предна със задна спирачка като писах горното.
По повод изказването на Тояга-е да друго си е да пишеш тъпи офф топици.Те звучат толкова велико.За тях човек трябва да е много умен и начетен иначе не би ги разбрал.
Тояга,мерси за адекватното включване по темата
:thumb:
А по мойто казано искам да поясня че ще изстиват по-бавно в сравнение с по-малко загретите едновременно натиснати спирачки.Иначе всеки знае че по-голямата разлика в температурите води до по-бърз топлообмен.

МнениеПубликувано на: Нед Май 07, 2006 10:16 am
от Teodor40
:offtopic:
:bulb: Тояга извинявай!Сигурно не си видял че това не е в раздел "Бла Бла".Не се досетих веднага :I :thumbu:
:offtopic:

МнениеПубликувано на: Нед Май 07, 2006 12:35 pm
от did
:offtopic:
:bulb: Теодорчо, извинявай! Сигурно не си разбрал, че TOYAGA искаше да предупреди другите, които четат темата, да внимават, като прилагат на практика съветите ти. Досетих се веднага :I :thumbu:
:offtopic:

МнениеПубликувано на: Нед Май 07, 2006 1:41 pm
от Nightbringer
:offtopic:
А ти и Тояга, като сте такива специялисти изкажете мнението си обосновано, а не с квалификации като "семпло парче" и т.н. Ако го направите темата може да стане нещо като смислена дискусия, а не offtopic!
:offtopic:

МнениеПубликувано на: Нед Май 07, 2006 1:49 pm
от Rancid
Ами специално в този случай не е нужно никакво обосновяване,защото за всеки нормален човек е ясно,че когато припомпва,накладката не се трие постоянно в ротора,следователно спирачната система се охлажда по-добре.
Edit:Невярните и ненужно усложнени обяснения с които Teodor4o има за цел да изтъкне невероятните си знания са смехотворни.

МнениеПубликувано на: Нед Май 07, 2006 2:00 pm
от Nightbringer
Знанията на Теодорчо по физика няма да коментирам, но започвам да се дразня на моменти от стила на няки хора в този форум. Тояга и Дид са хора, които разбират от колела, много пъти съм чел техни постове, където съм намирал отговори на въпросите си, но непрестанното заяждане с по-незапознатите определено ми лази по-нервите. Самозабравяте се! Не всеки се е родил научен! Когато аз видя, че някой не знае нещо, което аз знам, не го иронизирам и т.н, а се опитвам да му обясна, че не е прав. Ако откаже да ми изслуша аргументите или продължи упорито да си защитава теориите, тогава бих го нарекал "семпло парче".

МнениеПубликувано на: Нед Май 07, 2006 2:02 pm
от did
[quote="Nightbringer"]

Ако откаже да ми изслуша аргументите или продължи упорито да си защитава теориите, тогава бих го нарекал "семпло парче".
[/quote]

огледай се из форума, точно такава е ситуацията.

след чудесната статия на Любо и "уточненията", направени тук от Теодорчо, някак си естествено ми идва в главата стария виц, който завършваше така: "ааа, чукча - писател, чукча - не читател". Няма да посочвам чукчата, да не се обиди.

МнениеПубликувано на: Нед Май 07, 2006 2:26 pm
от baribal
Абе някой не се ли e сетил да направи АBS за планински байк, защото за други кулуела гледам, че има някакви наченки http://www.bicycle.lt/andrew/bicycle/ макар, че май това става само при барабанни спирачки.

МнениеПубликувано на: Нед Май 07, 2006 2:29 pm
от did
@baribal:

имаше тема за ABS:

http://www.mtb-bg.com/forum/viewtopic.php?t=1021

Не съм в течение докъде е стигнал GOA с разработките.

МнениеПубликувано на: Нед Май 07, 2006 2:37 pm
от baribal
Благодаря.

МнениеПубликувано на: Нед Май 07, 2006 4:35 pm
от Teodor40
:offtopic:
Абе "умници",айде кажете кое не е така и ще видим кой е прав,кой не.Въобще четете ли какво съм написал или нещо знания нямате? Семпли сте вие а като гледам не само аз се дразня от тъпите спамчета дето пускате на ВСЯКА тема.Като няма какво да кажете не го правете.Ако има заповядайте но стига с тези тъпизми и недомлъвки. Авторитета ви е под въпрос,както и интелектуалния ви багаж.С колецца се занимават и пишат глупости мъже набори почети на баща ми.Айде да не продължавам че темата пак се напълни с л***а но не е по моя вина. И си слагайте по едно (офтопик) като пишете "мнения".Харата които ги интересува темата не са длъжни да ви четът тъпотиите които са през ред.
:offtopic:

МнениеПубликувано на: Нед Май 07, 2006 4:45 pm
от velco
[quote="Teodor40"]
С колецца се занимават и пишат глупости мъже набори почети на баща ми
[/quote]

:rofl::rofl::rofl:

НОМИНИРАМ !!! ЗА ЦИТАТ НА ГОДИНАТА !!!

(от името на всички около 40-годишни)

МнениеПубликувано на: Нед Май 07, 2006 4:49 pm
от Teodor40
:offtopic:

МнениеПубликувано на: Нед Май 07, 2006 5:49 pm
от Freeride116
[quote="velco"]

[quote="Teodor40"]
С колецца се занимават и пишат глупости мъже набори почети на баща ми
[/quote]

:rofl::rofl::rofl:

НОМИНИРАМ !!! ЗА ЦИТАТ НА ГОДИНАТА !!!

(от името на всички около 40-годишни)

[/quote]

гласувам ЗА :beer:

МнениеПубликувано на: Нед Май 07, 2006 6:10 pm
от klmn
ъъъ,с кой колец?:roll2:

МнениеПубликувано на: Нед Май 07, 2006 8:38 pm
от Admin
Teodor40, аз не разбирам много от физика, но бих допуснал, че това, което си написал е вярно. Проблемът е, че статията не е за сайт по физика, а за каране в планината ;)
Наистина, идеалният вариант и при "припомпването" е да спирането да става и с двете, след това ги пускаш, после пак намаляваш, пак пускаш и т.н. Аз това съм и написал. Но за съжаление не винаги е възможно да се изпълни, или поне не от всеки.
Примерче: караш по стръмен баир надолу, сравнително техничен (било то завои или неравности), щеш не щеш си постоянно на спирачки. Карал съм по подобни места, на които ако пуснеш и двете спирачки, се ускоряваш за нула време, буквално за секунда-две може да излезеш от границите на безопасното. В такива случаи имаш два варианта: 1)стискаш и двете спирачки постоянно, но така и двете загряват, може би по-бавно, но пък постоянно 2)Следиш терена внимателно и където ти трябва повече спирачна мощ, спираш и с двете, а където не, редуваш ту едната, ту другата, с което само поддържаш скоростта, позволявайки поне на едната (например предната) да си отдъхне. Пак казвам, на теория може и да си прав, макар че не съм сигурен дали отчиташ всички условия на задачата. На практика обаче припомпването с редуване на спирачките е по-добро от постоянното им влачене и понякога по-лесно и безопасно от припомпването с двете едновременно.

МнениеПубликувано на: Нед Май 07, 2006 9:07 pm
от Teodor40
Съгласен съм ,но понякога се опитвам да си обясня някой неща като разгледам всички по-важни фактори на обща култура по физика.Съгласен съм и за цялостната идея.И ръцете и спирачките имат време да релаксират а главното което исках да кажа е че при ползване само на едната спирачка е опасно заради прегряване.При добро редуване или припомпване обаче този проблем не съществува.Дори събота ще пробвам на по-малките наклони да редувам спирачките а не да работят едновременно като имам в предвид участъка долу след дървения скок на драгалевци.

МнениеПубликувано на: Нед Май 07, 2006 9:31 pm
от GECKO
"Как да спираме" - с [url=http://cycle.shimano-eu.com/publish/content/cycle/seh/nl/en/news___info/news/xtr_brakes_excel_in.html]нещо такова[/url]

Докато не видях това изобщо не предполагах защо аджеба им е на новите XTR-и 20мм-ва предна главина, но явно фирмата се е насочила към състезателното планинско колоездене. Сега остана да изкарат XTR курбели на които спокойно може да се сложи bash guard и стана състезателната серия :D

МнениеПубликувано на: Нед Май 07, 2006 9:57 pm
от MAN6
ммм, много се радвам на последните 2 картинки... добрите стари форми и особености... ;)

МнениеПубликувано на: Нед Май 07, 2006 11:16 pm
от velco
[quote="GECKO"]
Докато не видях това изобщо не предполагах защо аджеба им е на новите XTR-и 20мм-ва предна главина, но явно фирмата се е насочила към състезателното планинско колоездене. Сега остана да изкарат XTR курбели на които спокойно може да се сложи bash guard и стана състезателната серия
[/quote]

Интересно, защо групата XTR досега да не е била подходяща за "състезателно планинско колоездене"?

С други думи, защо 20мм ос и bash-guard да са незаменими за "състезателно планинско колоездене" ?

МнениеПубликувано на: Пон Май 08, 2006 11:34 am
от bikerider
[quote="Admin"]
Най-новото
[/quote]


[quote]
... Сканирайте терена...
[/quote]



:rofl::rofl::rofl:
:D:agree::beer:


@Teodor40: хубаво е преди да вадиш такива генерални изводи да се поупражняваш и с колелото освен с учебника по физика ;)

МнениеПубликувано на: Пон Май 08, 2006 11:39 am
от did
ВНИМАНИЕ! ДЪРВЕНА ТЕОРИЯ! Хора, мразещи дървените теории, да не четат по-надолу.

[quote="Teodor40"]

Съгласен съм ,но понякога се опитвам да си обясня някой неща като разгледам всички по-важни фактори на обща култура по физика.
[/quote]

Добре, похвално! Да го направим заедно!

[quote="Teodor40"]

Съгласен съм и за цялостната идея.И ръцете и спирачките имат време да релаксират а главното което исках да кажа е че при ползване само на едната спирачка е опасно заради прегряване.
[/quote]

Не, не се отмятай от верните неща, които си казал, но после си направил грешни изводи. Ти искаше да кажеш следното:

Ако колоездач се движи със скорост V км/ч и има маса m, то кинетичната му енергия е Ek=m*V*V/2. При спирането сприрачките преобразуват тази енергия в топлина и независимо как ги стискаме, колко задържаме и т.н. отделената топлина е равна на кинетичната енергия, т.е е постоянна. Следователно няма значение дали ще ги влачим, или ще помпим.

Това твърдение е напълно вярно!!!

Rancid не е прав, че обясненията ти са смехотворни. Те са непълни.

Ти просто изтърваваш един важен момент - къде отива тая топлина и защо тя е опасна. При триенето на накладките в ротора топлината се поема и от накладките, и от ротора. Тази част, която се отвежда от ротора е по-голямата (такива са материалите), но тя е по-малкия проблем. Така е заради по-голямата площ на въртящото се желязо, заради непрекъснатия контакт на голяма част от ротора с въздуха, дуе го ветеро, материалът на ротора е с висок коефициент на топлопроводимост и т.н.

"Лошата" работа е тази част от кинетичната енергия, която се преобразува в топлина, поета от накладките и се пранася към чаркалъците в апаратчето.. Тя води до препичане на феродото, няма как лесно да се изнесе от апарата на спирачката, наблизо са едни дребни важни джаджи в апарата, спирачни течности, ... абе не е добре там да е топло.

Сега ти, като добър физик, прецени следното: ако накладките постоянно са в контакт с диска как могат да се охладят? Само чрез самия диск, нали? Но той самият си има подобни проблеми... А ако макар за малко позволиш покрай накладките да повее ветрец, да се завърти из апаратчето, дали няма да е по-добре?

Почиването на пръстите според мен не е толкова важно, колкото почиването на спирачките.

[quote="Teodor40"]

Дори събота ще пробвам на по-малките наклони да редувам спирачките а не да работят едновременно като имам в предвид участъка долу след дървения скок на драгалевци.
[/quote]

Не си разбрал. Дали ще ги редуваш или ще ги натискаш едновременно няма значение за охлаждането. Двете спирачки са две отделни спирачки и действието върху едната не се отразява на загряването или охлаждането на другата. Важно е само стискането да не е непрекъснато, да има почивки и за задната, и за предната. В какъв ред - зависи от теб, от терена, от всичко.

МнениеПубликувано на: Пон Май 08, 2006 11:42 am
от NovemberCharlie
[quote="Teodor40"]

Съгласен съм ,но понякога се опитвам да си обясня някой неща като разгледам всички по-важни фактори на обща култура по физика.Съгласен съм и за цялостната идея.И ръцете и спирачките имат време да релаксират а главното което исках да кажа е че при ползване само на едната спирачка е опасно заради прегряване.При добро редуване или припомпване обаче този проблем не съществува.Дори събота ще пробвам на по-малките наклони да редувам спирачките а не да работят едновременно като имам в предвид участъка долу след дървения скок на драгалевци.

[/quote]

Само да вметна, че колоезденето си е физика, а did & TOYAGA са доказали, че и в двете неща ама много ги бива. За туй предлагам да не даваш мнение, а да питаш дали еди си какво не би допринесло за еди си що. със сигурност резултатът ще е по-приятен.

МнениеПубликувано на: Пон Май 08, 2006 11:45 am
от Rancid
[quote]Rancid не е прав, че обясненията ти са смехотворни. Те просто са непълни[/quote]

@did:agree:

Честно казано аз нямах предвид дали са научно вярни,а по-скоро това,че на фона на практичните и лесно разбираеми обяснения на Admin,не ми се слушат усложнени такива с термини от физиката.
Но предполагам това се дължи на собствената ми ограниченост свързана с точните науки;).
:beer:

МнениеПубликувано на: Пон Май 08, 2006 11:47 am
от did
[quote="NovemberCharlie"]

За туй предлагам да не даваш мнение, а да питаш дали еди си какво не би допринесло за еди си що. със сигурност резултатът ще е по-приятен.
[/quote]

Е ти пък сега... Да не давал мнение. Защо да не дава? Това е форум. Просто да не подскача като ущипано девойче когато някой по-дискретно или по-остро му покаже, че не е прав. А още по-непонятно е да подсачаш като ужилен Nightbringer, когато щипят друг.