Нашето пътуване започва от с. Смилян (Смилянски боб, пещера Ухловица, пещера Голубовица, Агушеви конаци - за който не може да свърже къде е) Товариме багажа пред информационния център и правим снимка. Има и дата на снимката. Малко по нататък датите изчезват поради дразнещия им характер. От снимката ясно личи, че пътуващите сме трима - Сашо, Шоги (Георги) и аз - Чавдар (Чибата), превозните средства са 4, 3 от които колелета, от което може да се направи извода че основния начин на придвижване са те! Колата е на Гецата Годев (предостави ни я да се привижим до Пловдив, за което му благодарим) Ивчо ни предостави мобилния багажник, благодарение на който не се чувствахме като сардини до Пловдив. Биси пък ни закара и върна колата (за тях двамата пишмание). Автобуса беше по план в 21 часа, но се оказа че тръгвал в 22,30. Използвахме времето да натоварим колелетата с багажа, да сторим по едно кръгче из празната автогара и да звъннем на Четин в Истанбул (за него после). Автобуса дойде от София в 22 ч, за байковете ни беше предоставен отделен багажник и след като махнахме предните джанти, дисагите, палатката, шалтетата и другите джунджурии, багажа се побра перфектно, че остана място и за още.
Пътуването беше повече от нормално, с бързо преминаване през митниците, кафе и чай в автобуса, задължителното спиране след митницата на някакво крайпътно турско заведение отляво на магистралата, където се хапва и се пуска вода. Пускането на вода от тук нататък е по лира, но понеже още нямахме турски пари, се възползвахме от близките храсти и тъмнината. В Истанбул започнахме да влизаме към 5 сутринта. За който не е ходил, да знае, града и от гущеров поглед изглежда огромен, незнам как ще е от птичи. Новите квартали никнат като гъби. Докато стигнем автогара Есенлер изникнаха поне три. Мен започна да ме хваща леко притеснение, когато видях че 10 минути не стигат на автобуса да влезне в самата автогара, за да намери мястото си. Награя всъщност се оказахме на най-горното ниво, от което се излизаше сравнително лесно. Понеже Сашо и Шоги не им беше за първи път с колело в града (за втори) водеха те.
Карането на колело по турска магистрала не е от най-приятните неща. Особено интересно е когато трябва да останеш за направо, а надясно остава лента по която хвърчат със 120 км в час. Тръпка! Добре че в Истанбул няма много пернишки заселници. След час и половина стигнахме пред някакви тесни улички с много пешеходци, Тръгнахме по тая луда мрежа от сокачета и пътчета с ширина на една кола и половина (а някъде и по-тесни) и магазинчета и сергии от двете страни с идеята да стигнем до Султан Мехмед (Синята джамия). Тази мрежа в последствие се оказа прословутата Капалъ чарши, която не видяхме в целия и блясък поради ранния час.
Сутрешен тоалет.
След капалъчаршиевото лутане, от което купихме само един хляб от някакъв спрял да зарежда ресторантите камион, излязохме на доста голямо открито пространство - площада пред Света София. Целта ни обаче беше Синята джамия понеже там има чешми, а беше време за хапване. Закуската ни се състоеше от хляба, който купихме за една лира, кашкавал, суджук за Сашо и Гошо (аз съм в почивка от месо). Меда, който Шоги беше получил като рушвет се оказа супер! Благодарение на неговия двупосочен прибор - лъжица от едната и вилица от другата страна имахме възможност да ядем от него без да използваме пръсти.
Гецата доволен бърка от меда, щото е първи с лъжицата! Ранния час в който спряхме да хапнем, ни предпази от смущаващите погледи на поклонниците и туристите, които все пак не закъсняха много. Скоро пространството около джамията взе да се пълни. Който иска повечко инфо за джамията - ето - http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D1% ... 0%B8%D1%8F.
Турците не пазят чистота, но забележете и вие - винаги има кой да чисти. Тука виждате човека от "Титан" на сутрешна обиколка. А човека от Булгаристан на преден план доволно се изтяга.
След кратка проверка на обстановката се оказа че посещението на джамията е безплатно и решихме да се възползваме.
След доста уговорки от моя страна, другите двама най-накрая се навиха да заключим колелетата за един стълб с двуметровата верига с катинар, която си носехме от БГ. Не че нещо, ама знае ли човек дали няма и други българи на това място в същия момент. Ако ще крадат, нека да е само багажа.
Ние се натъпкахме с една английска група, На влизане на жените раздават сини кърпи, които служат за забрадки, а на мъжете сини кърпи (пак същите) с които да крият косматите си крака. Също има и найлончета за обувките. Гецата и Сашо доволни от новите си униформи, позират за увековечаване.
За пръв път влизам в джамия от подобен мащаб. Усещането за мащаб те грабва още от първите стъпки в залата. Джамията е разделена на две зони - за зяпачи като нас и за поклонници, дошли за сутрешен намаз. Границата е ясно очертана - с дървен парапет. Не видях да има охрана, но тя обикновено е там, ненабивайки се на очи. Единственото, което малко смущава е миризмата на чорапи, витаеща наоколо. Май трябва да раздават и торбички за краката.
На нивото на долния ръб на големия купол има тясна тераска по която може да се ходи (по принцип). Там за съжаление намаше как да се стигне.
Това е мястото от което Ванката беше заснел един неспасяем кадър преди година. Аз се опитах да спася моя, като направих два шота с различна експозиция. Дали се е получило - вие ще кажете. Петната по килимите са си същите.
На площада пред джамията има два обелиска. Единия изгрежда по специален и е направен от едно единствено парче камък. И е докаран от незнам къде си. Сашо реши да се сдобие с малко повече инфо, затова се мота около тоя пилон двайсетина минути, изучавайки знаците по него. Сдоби се с една книжка, която после май си му взеха. Важен е обаче социалния контакт, както е лафа!
След доста моткане около централното пространство между Синята джамия и Света София, решихме да потърсим Четин, който за съжаление не отговаряше на телефона. Да ама му знаем адреса. Да ама не знаем турски. Да ама с питане хората и до Истанбул стигат. Първото половин часово питане направихме в парка под двореца Топ Капъ. След бързия социален контакт, който Сашо завърза, човека започна да звъни на телефона на Четин, на който му отговори никой. Извини се че не може да помогне и продължихме да си караме из парка в търсене на други начини за ориентиране.
Четин бил споменал, при разговора проведен от Пловдив, че близо до мястото където можем да го открием имало морски фар. Ей ти нов ориентир. За да намерим фар, трябва да слезем до морето - логично! Така и направихме. Ама фар йок.
Някои хора така си разхождат кученцата. Пък и ние като видим някой с колело не можем да не спрем да завържем социален контакт. Тоя бисиклетчист фар не ни показа ама поне сторихме хубава снимка.
Вече карахме доста време покрай брега, без сянка, а времето наближаваше 10 и половина. (забележете че вече ги няма дразнещите жълти часове и дати, така че мога да си позволя да не бъда абсолютно прецизен с времето). Решихме пак да навлезем в града по една стръмна уличка. Следваше бутане, но пък на сянка.
- Екскюзми, уеър из Керестеци Хакки или там каквото е?
- Не арамиштънъз?
- Вай кво рече ейсоя.
След няколко такива разговора започнахме да показваме листчето с написания на него адрес. "Хакки" се четяло "Хакъ". След още час намерихме павилиончето с колелетата на Четин. Аз си го представях като просторен магазин за велочасти, на широка търговска улица. Не би!
Всъщност не било магазинче, а "Клуб на пътешественика", но после го разбрахме. Четин го нямаше. Там беше един негър, от тия дето са най-хард черни. Голям пич се оказа, каза че отива да извика Четин, той бил някъде си и не вдига телефона. След малко се върна и каза че Четин ей ся ще дойде. Мина доста време, ама ние упорити, седим и чакаме. Когато дойде, ни покани вътре да пием по един чай. Обясни ни за Клуба на пътешественика и че доста пътешественици са минали от тука. Четин се оказа интересен човек. Доста обикалял с колело. Като казвам доста имам предвид доста повече от нас. Правил обиколка на България лани, нищо и никакви си 3000 км.
После говорихме за нашия маршрут из Истанбул. Разговора доста се проточи, около 2 часа. Настана спор около маршрута и решихме да си го решим насаме и че е време да тръгваме.
На тръгване Осман (така май се казваше негъра, родом от Бенин) ни направи по няколко снимки. Четин ни даде по една лепенка за колелата, която още не съм разгадал напълно, май е някакъв вид брояч на хората които са минали през клубчето му. Даде ни и по две консерви със сърми, които се оказаха постни (добре за мен в тая част от живота ми) Тези сърми ни крепиха два дни. Благодарим Четин, надяваме се някой ден да ти се отблагодарим. Съжалихме, че не можем да останем за веломаратона в неделя, който щял да мине по един от мостовете над Босфора и щял да събере над 3000 байкъра. Жалко наистина. Четин ни изпроводи до Света София, която се оказа на 10 мин. от неговото място. Там се разделихме.
Преди да влезнем в една от най-старите православни катедрали в света, ходихме да сменим малко лири срещу евро. Проблем се оказаха колелетата, които не можехме да оставим пред самата църква. Някакъв пич се опита да ни заведе на някакво място, където както каза той имало паркинг за колелета - платен. Така и не го намерихме. В крайна сметка ги вързахме на 100 метра от главния вход на катедралата със все багаж върху тях. След час и половина ги намерихме пак там.
В църквата влязохме в 2 и половина срещу скромната сума от 25 лири. Вътре имаше поне хиляда души. Всички снимат главния купол отдолу. Направих го и аз. Малко е крив поради автоматичната сглобка на трите кадъра от които е съставена снимката.
Църква, пък с арабски стенопис! Що за нелепост! Ето що - http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0% ... 0%BE%D0%BB).
Тук сме на втория етаж, до който се стига по стълби или по скоро рампи с много малък наклон.
Междувременно се обадих на Мехмед от Буката, който е студент тука. Обеща да се видим, но щял да закъснее малко. Тъкмо успяхме да си дозяпаме. Тука Шоги и Сашо позират пред един от полуреставрираните стенописи. Метъл и бесепар в синьо.
Синята джамия от Света София. Кое и е синьото така и не разбрах. Другия път с гид.
Сядането по парапетите на горния етаж е забранено, подпирането - не. Охраната е толкова незабележима, че човек се изкушава от време на време.
Мехмед дойде към 4 часа. Хубаво е да срещнеш някой познат в такъв голям град. За да дойде обаче пътувал около час и нещо в най-голямата жега, като преди това се явил на два изпита. Аз ако бях, щях да оправдая някак да не дойда. С Шоги решихме да си купим печена царевица. Голяма грешка! В Истанбул печената царевица е отвратителна!
После четиримата ходихме в някакъв античен резервоар с много колони - http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%99%D0% ... 0%B6%D1%8A.
Вътре хладничко, пътечки между колоните, отдолу във водата шарани, като мечки плуват. Убихме и тука около час. После се разделихме с Мехмед и се запътихме към Златния рог да търсим къде ще нощуваме.
Златния рог е залив, насочен на изток в долната част на Босфора. Златен нали се сещате що - щото сълнцето като залязва водата блести като злато. Тръгнахме по южния му бряг, като карахме почти по пешеходни алеи, но пълни с хора, което прави карането доста бавно, но за сметка на това интересно. Парка в който се установихме е близо до църквата св. Стефан, по известна като Желязната църква. В ремонт за съжаление. Тука е била една от нощувките на пътешествениците лани, така че те се чувстваха като у дома си.
За разлика от нашите паркове, в Турция тревата в парковете е за газене. Освен нас беше пълно с народ - мъже, жени, деца, кучета. Правят барбекюта, играят, свирят, спят и всякакъв друг вид разтоварваща дейност. Ние последвахме примера им и спахме два часа като заклани. Шоги и Сашо мъчиха и да се къпят, ма нищо не излезе.
Към 9, като огладняхме, аз и Дългия тръгнахме да търсим магазин за ядене и джамия за вечерния тоалетет. Джамията беше на 100 метра, с чешми и клозет за една лира. В махалата намерихме и супермаркетче, от което взехме една голяма туба яйрян, хляб и някаква халва. Заедно с нашето ядене, състоящо се от меда и зехтина на Шоги, малко сурови бадеми и печен слънчоглед може да се каже че хапнахме предоволно. От съседните барбекюта получихме и три пилешки крилца, които Сашо и Шоги споделиха. Като разпънахме палатката, на децата играещи все още наоколо им се стори доста забавно, затова решиха да се правят на мечки да ни плашат. Времето се беше позаоблачило, даже погърмя малко и започна да ръми, затова аз побързах да се настаня и скоро пак заспах. Събудих се от доста силна водна струя по палатката. Нощем към 12 часа в парковете от земята излизат автоматично пръскачки и започват да поливат. Добре че такава не излезе изпод палатката ни, че тогава щеше да стане интересно. Сашо използва водата да си вземе вечерен душ.
На който му е интересно може да види маршрута ни от първия ден, като си дръпне това файлче - http://dox.bg/files/dw?a=e6c36ed351 и да го зареди в Гугъл ърт.