Какво значи да сме единни? По въпроса за ограниченията в Закона за горите вероятно почти всички сме на едно мнение (т.е. единни). В България обаче няма мощна, национална организация, която да представлява интересите на планинските колоездачи и да заяви това мнение, или да го подготви и координира между всички клубове, да търси сродни интереси извън нашите среди като подкрепа, да следи целия процес от до, да лобира, ако щеш...
Както каза did, и ние сме си виновни - едно, че се забавихме много (лятото е активен работен сезон за всеки, ангажиран с планинското колоездене), второ, че може би избрахме грешна стратегия (все пак никой от нас не се е занимавал до момента с подобна дейност). Само за пример - някои от организациите, до които е адресирано писмото, едва сега го виждаме, т.е. не всички получатели са го получили, но и това не е оправдание - истината е, че ни липсва необходимата степен на организираност. Когато такива неща зависят само от добрата воля и свободното време на отделните клубове, търговски дружества, граждани и т.н., грешките и пропуските са доста по-вероятни.
Та въпросът не е в това дали сме единни, а доколко сме представителни и организирани. Тъжната реалност е, че не сме. Тази тема, разбира се, също е разисквана още преди години, но явно още не сме узрели да имаме някаква обединяваща организация, която да работи професионално за защита на интересите ни. Професионално означава хората в нея да получават възнаграждение и да имат срещу това задължение да се информират, да координират, да аргументират и т.н. Все някога такава организация ще се появи - колкото повече подобни недомислици се появяват, толкова повече стават предпоставките за организираност сред нас, но от друга страна има и цял куп неща, които ме карат да бъда песимист.
С горното не искам да отмествам темата в посока създаване на подобна организация - това е въпрос, който изобщо няма как да се реши във форум. Просто е нещо, което виждам като проблем, включително и в контекста на новия Закон за горите, затова го и споменавам.
С did съм съгласен за това:
did написа:Подозирам, че забраната за каране на велосипед "извън маркираните маршрути" е точно заради конфликта с ловните стопанства и хората с много пари, които имат интереси там и са близки със сегашната власт.
Допълнен от subritual:
subritual написа:По средата сме ние и репутацията и численоста са от значение накъде ще се наклони везната.
В случая решават да подпомагат най-доходния и организиран горски туризъм-ловния.
С did не съм съгласен по това:
Никой нямаше да НИ забележи и да ни включи в закона, ако някои ИДИОТИ не бяха маркирали ТРАСЕТА са велосипеди, които са:
1. Незаконни и само устно договорени с управата на парка;
2. Основание да се твърди, че такива трасета и маршрути ИМА, когато се говори на ниво администрация.
Така хем нямаме законни трасета, хем даваме хлаб на тия, дето ни забраняват карането навсякъде. И това стана заради мераците да се правят незаконни трасета на витоша! Само и само заради това!
Аз лично, не виждам никаква връзка между желанието на управата на Природен парк "Витоша" да създаде улеснения под формата на маркирани маршрути за планинско колоездене, в повечето случаи споделени с пешеходните туристически пътеки (изключая евентуално трасе за спускане), и общата забрана в бъдещия Закон за горите. Най-малкото, Законът за горите изобщо не обхваща защитените територии, каквито са резерватите, националните и природните паркове. По отношение на защитените територии нас са ни забелязали отдавна и ни има в плановете за управлението им, къде под забранителен (например Пирин), къде под разрешителен режим или смесен режим.
За мен проблемът не е в създадените и маркирани маршрути за планинско колоездене, още по-малко в плановете за такива (цитираните намерения на ПП "Витоша" засега май са в застой, дали поради липса на средства, или заради друго, не зная). Причината да ни "забележат" много по-вероятно се крие в това на кого пречим с присъствието си (например на ловния туризъм), а най-вероятно става дума просто за преписване на текстове от чужди закони, т.е. черпене на чужд опит, само че идващ от държави, където ситуацията е съвсем различна и затова е имало нужда от подобни ограничения, разграничения и т.н.
@obelix
„Горски пътища” са временни или трайни съоръжения, необходими за стопанисване, опазване и защита на горските територии, добив на дървесина и недървесни горски продукти, стопанисване и ползване на дивеча.